این نوشته جامع ترین آموزش اینستاگرام مارکتینگ است. شاید بهتر باشد درابتدا اندکی درمورد معنی کلمه استراتژی بحث شود. بطور خیلی خلاصه در یک تعریف کلی میتوان گفت استراتژی همان مسیری است که دو نقطۀ مبدا و مقصد را به هم متصل میکند. اما از لحاظ لغوی استراتژی بمعنای فرماندهی لشکر هست. بنابراین برای پیروزی در یک رقابت باید استراتژی داشت تا بتوان تمام قوای خودرا مدیریت کرد. اما جنگ امروز با سلاح و تن به تن نیست بلکه امروز دیگر جنگ ها تغییر کرده. یعنی هم میدان جنگ تغییر کرده و هم سوژۀ آن. جنگ امروز بر سر فروش بیشتر در اینستاگرام است! در ادامه گام به گام یاد می گیرید که چگونه میتوان با تدوین یک استراتژی قدرتمند در اینستاگرام، رقبا را از میدان بیرون کرد و فاتح این جنگ شد!
اما نه! صبر کنید…
قبل از هر چیز باید بدانید آیا اصلاً مشتریان شما در اینستاگرام حضور دارند یا خیر؟ به بیان واضحتر آیا فعالیت در اینستاگرام میتواند به کسب و کار شما کمک کند؟
بعنوان مثال اگر یک فروشندۀ لوازم آرایش اگر در بازار بزرگ اینستاگرام فعالیت نداشته باشد، مطمئنا بخش بزرگی از مشتریان بلقوۀ خودرا از دست میدهد. اما شاید بازار وسیع اینستاگرام برای یک واردکنندۀ لوازم یدکی خودرو سنگین جای مناسبی نباشد. چراکه چنین شخصی یک عمده فروش هست و بازار مشتریانش را بخوبی مشناسد. بنابراین برای شروع، ابتدا باید شخصیت و پرسونای مخاطب خودرا بشناسید، تا بتوانید از اینستاگرام به بهترین نحوه در جهت توسعۀ کسب و کار خود استفاده کنید.
اینستاگرام میتواند در حکم سکوی پرتاب کسب و کار شما باشد؛ اینستاگرام میتواند مانند رسانۀ شخصی شما عمل کند و شبکۀ تلویزیونی شخصی شما شود. پس میتوان گفت اینستاگرام به مانند یک تلویزیون بسیار عظیم است که هر کسی شبکۀ خودش را دارد و میتواند تصویر برندِ خودش را برای عموم مخاطبانش به نمایش بگذارد. اما تفاوت عمده ای که اینستاگرام با تلویزیو دارد که آنرا بکلی متمایز میکند اینستکه اینستاگرام رسانه ای یک طرفه نیست. بنابراین این شبکه مجازی میتواند یک ابزار بسیار قدرتمند برای برقراری ارتباط و تعامل با مخاطبان شما باشد. شما از طریق اینستاگرام میتوانید از نظرات و پیشنهادات مخاطبانتان آگاه شوید و از این سرمایۀ بزرگ برای بهبود کیفیت کسب و کارتان بهره بگیرید.
اینستاگرام میتواند ویترین باشد؛ شما با استفاده اینستاگرام به راحتی میتوانید محصولات و خدمات خودرا بازاریابی کنید، در معرض دید قراردهید و بفروشید. اینستاگرام میتواند ویترین یا کاتالوگ بی نهایت بزرگ برای محصولات و خدمات شما باشد. بنابراین شما براحتی میتوانید در رسانه های آفلاین خود (مانند کارت ویزیت و یا تبلیغات مجلات، بیلبوردها و …) آدرس پیج اینستاگرامتان را منتشر کنید.
بنابراین تشخیص این با شماست که آیا بازاریابی و کسب درآمد از اینستاگرام برای شما مفید هست یا خیر. بطورکلی میتوان گفت کسب و کارهای خیلی کمی هستند که اینستاگرام برای آنها کارایی نداشته باشد و جواب ندهد.
چرا باید برای اینستاگرام استراتژی داشته باشید؟
گفته شد استراتژی به مانند نقشۀ راه می ماند. بر اساس همین تعریف مثالی میزنیم. وقتیکه تصمیم میگیرید سفر کنید تلکیف خیلی چیزها را باید روشن کنید: مثلاً اینکه
- این سفر به چه مقدار بودجه نیاز دارد و پیش بینی اینکه چقدر خرج خواهد شد؟
- چه لوازمی را در چمدان سفرتان بگذارید و با خود ببرید؟
- در راه و مسیر مسافرت از چه نقاطی عبور کنید و کجاها بروید؟
- با چه اشخاصی همسفر شوید و همراهانتان چه کسانی باشند؟
- این سفر واجب است یا مستحب! به بیان واضحتر آیا این سفر کاری است یا تفریحی؟
و بسیار سئوالات از این دست که احتمالاً پایانی ندارد. اما در هر صورت هر چقدر سئوالات بیشتری را درمورد سفرتان جواب بدهید قطعاً درطول سفر دچار موقعیت های پیش بینی نشدۀ کمتری خواهید شد. از دیدگاهی دیگر این سئوالات ترسیم کنندۀ استراتژی مسافرت شماست. با اینکار شما برای چگونگی مدیریت امکانات و نیروهایتان برنامه ریزی میکنید و این یعنی استراتژی. استراتژی مشخص کنندۀ این هست که شما چطور میخواهید سفر کنید. بر همین قیاس استراتژی برای اینستاگرام بطورکلی یعنی برنامه ریزی برای نحوۀ فعالیت در اینستاگرام.
با گذشت زمان هر روز کسب و کارهای بیشتری برای کشف بازارهای جدید به اینستاگرام روی می آورند. همین موضوع باعث ایجاد رقابت شده. بطوری که امروز دیگر بدون نقشۀ راه و استراتژی نمیتوان با فعالیت در اینستاگرام به سهم قابل توجهی از بازار رسید. پس برای پیشی گرفتن از این همه کسب و کاری که هر روز هم به تعداد آنها در اینستاگرام افزوده میشود باید استراتژی داشته باشید. اگر این مقاله را تا پایان بخوانید و بکار ببندید، با تدوینِ استراتژی بازاریابی خود قطعاً میتوانید تا ابد در اینستاگرام پادشاهی کنید.
آیا برای چیدن استراتژی اینستاگرام لباس رزم پوشیده اید؟!
یادداشت برداری کنید! می پرسید چرا؟ چونکه همه چیز به مرور زمان از یاد میروند. بعنوان مثال آیا بیاد دارید دیروز ظهر برای نهار چه غذایی میل نمودید؟ بنابراین مطمئن باشید که آنچه امروز میخوانید فردا از یادتان میرود. پس از حالا روند انعقاد استراتژی اینستاگرام خودرا در یک دفتر یا بصورت یک فایل دیجیتال ثبت فرمائید. از اینجا به بعد حرف های مهم و حسابی شروع میشه. تا اینجا همش مقدمه بود ولی برای ورود به مطلب ناچاراً باید گفته میشد. پس در ادامه همراه من باشید تا چند راز بی نهایت مهم را درمورد چگونگی ساختن یک استراتژی کسب و کار در اینستاگرام بشما همراهان عزیز سایت چهارراه آنلاین بگویم.
۱. مخاطبت را بشناس و پیدا کن
نخستین گام در هر نوع فعالیت آنلاینی اینستکه مخاطب خود را بشناسید و بتوانید پرسونای مخاطب را بخوبی و با جزئیات ترسیم کنید. بنابراین قبل از هر حرکتی باید مخاطب خود را بشناسید. اولین نکته برای شروع کسب درآمد از اینستاگرام اینستکه مشخص کنید که ویژگیهای افرادی که جامعه هدف شما را می سازند چیست.
شناخت مخاطب حتی باید قبل از جذب فالوور اتفاق بیفتد چراکه جذب فالور یعنی اینکه مخاطب مرتبط با کسب و کارتان را جذب کنید. موقعی که مخاطب هدف خودرا نشناسید حتی نمیدانید که تبلیغات در کدامیک از پیج های اینستاگرام منجر به جذب فالوور هدف خواهد شد. اگر جامعۀ هدف را بخوبی نشناسید سرمایه ای که برای تبلغات هزینه میکنید احتمالاً به هدر خواهد رفت. چراکه افرادی را جذب خواهید کرد که علاقه مند نیستند یا بزودی پیج شما را ترک خواهند کرد. یا اصلاً هرگز به تبلیغات شما اهمیت نمیدهند که در هر صورت وقت و هزینۀ خود را هدر داده اید.
بنابراین در بازاریابی شبکههای اجتماعی باید جایی تبلیغات کنید و خودتان را نشان دهید که مورد استقبال قرار گیرد. چنین پیروزی فقط وقتی رخ میدهد که شما بخوبی جامعه هدف خودتان را شناخته باشید. در اینصورت پست تان مورد استقبال قرارگیرد و برای بازدیدکنندگان جذاب خواهد بود. چراکه شما محتوایتان را مطابق با سلایق و علایق مخاطبانتان تولید کرده اید. اما وقتی مخاطب را نشناسید یا به بیان بهتر ندانید مخاطب شما به چه چیزی علاقه دارد، چطور میتوانید بر او تاثیر بگذارید و او را جذب کنید؟
شناخت مخاطب میتواند شما را در مسیر رقابت کیلومترها از رقبایتان جلوتر ببرد.برای شناخت مخاطب میتوانید سئوالاتی از خود بپرسید تا شخصیت و پرسونای مخاطب برای شما واضح تر شود. چند نمونه از این سئوالات میتوانند اینگونه باشند:
مخاطبان شما در چه بازۀ سنی قرار دارند و جنسیت آنها چیست؟
محصولات و خدمات شما به کار چه کسانی می آید و چه بخشی از جامعه از این محصولا استفاده میکنند؟
مخاطبان شما به چه چیزهایی علاقه دارند و اطلاعات مورد نیاز آنها چیست؟
بطورکلی مخاطبان شما چجور محتوایی را دوست دارند و با آن ارتباط برقرار میکنند؟
برای کسب درآمد از اینستاگرام باید بدانید که دقیقاً مشتری شما چه کاراکتری دارد؟ پس سعی کنید برای این مرحله به اندازۀ کافی زمان بگذارید. شما وقتیکه جواب این سئوال را دقیق و کامل مینویسید کم کم استراتژی اینستاگرامتان هویدا میشود! هیچ عنصری به اندازۀ شناخت مخاطب نمیتواند شما را در اینستاگرام موفق کند. چراکه شما دقیقاً همان محتوا و خوراک فکری را تولید میکنید که آنها دلشان میخواهد. به این ترتیب دنبال کنندگان شما تبدیل به هوادارانـتـان میشوند و شما به مرور در اینستاگرام صاحب یک جزیره یا قبیله میشوید و این خیلی زیباست. افرادی که بدرستی این مرحله را طی کرده اند و مخاطب خودرا خیلی خوب شناخته اند بعد از یک الی دو سال به درآمدهای رویایی از پیج اینستاگرامشان رسیده اند. پس اهمیت این مرحله را دست کم نگیرید. مخلص کلام اینکه نسبت به علایق و نیازهای مخاطبانتان بیتفاوت نباشید.
چگونه کاراکتر مخاطب را بشناسیم؟
هر کسب و کاری که دارید شما قطعاً رقبایی در اینستاگرام دارید که بهترین منبع شناخت مخاطبان برای شما، صفحات اینستاگرامی رقبایتان هست. بنابراین آنها را پیداکنید و پست ها و کامنت های فالوئینگها، فالوورها، لایککنندگانشان با دقت و حوصله بررسی کنید. اگر جدیداً کسب و کار خودرا آغاز کردهاید این اشخاص مانند یک سرمایه هستند.
اگر پیج خود را تجاری کرده اید به آمار (Insight) پیج اینستاگرام خود بروید و آمارتان را ببینید. آنجا میتوانید متوجه شوید که چه تعدادی کاربر با چه سنی به صفحه اینستاگرام شما آمدهاند. جنسیت آنها چیست و چه مناطقی هستند.
پس از شناخت مخاطب قدم بعدی چیست؟
حالا فرض میکنیم که مخاطب خودرا شناختیم قدم بعدی کشاندن وی به پیج اینستاگرامتان هست. اما شاید بپرسید: حالا که مخاطبم را شناختم، چطوری او را به صفحهام بکشانم؟ که سئوال بسیار مهم و بجایی هست.
جواب خیلی ساده هست اما انجام دادنش بستگی به شما دارد. برای کشاندن افراد به پیج اینستاگرامتان مهمترین راه تولید محتوای جذاب هست. و همانطور که گفته شد بدون شناخت مخاطبانتان چنین کاری امکانپذیر نیست. وقتی شما پستهای باحال، جالب و مرتبط منتشر کنید افرادی که به پیج شما میآیند ابتدا یک چرخ در پیجتان میزنند و در نهایت شما را فالو میکنند.
اما شاید بپرسید اگر آنها هیچوقت به صفحهتان نیامدند چطور؟ قطعاً باید یک راهی باشد که شما به افراد اطلاع بدهید تا بیایند و پیج شما را فالو کنند. پیشنهاد میشود مقالۀ افزایش فالوور اینستاگرام در سایت چهارراه آنلاین را مطالعه فرمائید.
۲. هدف خودتان را مشخص کنید
در گام بعد و شاید قبل از تعیین پرسونای مخاطب باید هدف خودرا از حضور در اینستاگرام مشخص کنید وگرنه راه را بخطا خواهید رفت. پس باید دقیقاً بدانید که به چه دلیلی به اینستاگرام آمدهاید؟ اینکه بدانید هدف شما کسب درآمد از فضای اینستاگرام هست اصلاً کافی نیست! شما باید بدانید چطور میخواهید از اینستاگرام کسب درآمد کنید.
با انجام ۳ گام مهم تا حدود زیادی هدف شما در اینستاگرام (حداقل برای مخاطبان و دنبال کنندگانتان) مشخص میشود.
گام اول: خودتان را معرفی کنید
بهترین جا برای معرفی خودتان bio چیج تان در اینستاگرام هست. یکی از مهمترین کارهایی که برای پیج اینستاگرامتان باید انجام دهید ارائه اطلاعات درباره خودتان و برندتان در bio هست. نخستین کار برای کسب درآمد از اینستاگرام، اینستکه خودتان را معرفی کنید و درباره کسب و کارتان به کسانی که میخواهند شما را دنبال کنند اطلاعات بدهید. علاوه بر bio پیج تان شما میتوانید بخشهایی از کسب و کارتان را در پست هایی که منتشر میکنید به مخاطبان نشان بدهید. این نوع پستها و کلاً پست هایی که از پشت صحنۀ کسب و کارها نشان داده میشود بسیار زیاد کامنت و لایک میخورد و از جملۀ محبوبترین پست های یک پیج محسوب میشود.
از طرفی این نوع پست ها باعث برجسته شدن فعالیتهای برند یا شرکت شما میشود و بطورکلی بیشتر از سایر پست ها به اشتراک گذاشته میشود. از طرف دیگر انتشار چنین پست هایی باعث ایجاد حس اعتماد میشود باعث ایجاد یک تصویر واضح از برند شما میشود.
شما به شیوه های مختلفی میتوانید مخاطبانتان را با فعالیت های کسب و کارتان درگیر کرده و آنها را نسبت به برندتان علاقه مند کنید. مثلاً تمام خبرهای جالب کسب و کارتان را در پیج تان منعکس کنید و به گوش مخاطبان برسانید. از اخبار داخلی کسب و کارتان گرفته تا اخبار خارج از کسب و کارتان و صنعتِ مرتبط با آن و حتی از اخبار تحولات سالی یکبار مانند نمایشگاهها، یا مثلاً تخفیفات و آپدیتهای محصولاتتان و هر خبری از این قبیل غافل نشوید. با انجام اینکار مخاطبانتان تبدیل به علاقه مند میشوند و روز به روز برکت بیشتری از رهگذر اینستاگرام نصیب کسب و کار شما میشود!
پیج اینستاگرام شما دروازهای تمدن و فرهنگ شماست و با فریاد شخصیت شما را به دیگران نشان میدهد. پس فرهنگتان را ترویج بدهید! و خودرا فریاد بزنید. اینستاگرام رسانۀ شماست و قلمرو فرمانروایی شما محسوب میشود. شرکت، برند یا کسب و کار شما به مانند محله ای است که فرهنگ خودش را دارد و شما با انتشار پست هایتان این فرهنگ را به مخاطبان نشان میدهید. درواقع پست های شما در اینستاگرام راهی است برای اینکه به مخاطبانتان نزدیکتر شوید و با آنها یک نوع رابطۀ باطنی ایجاد کنید. برای مثال شما ممکن هست در پیج تان درمورد علایق شخصی تان صحبت کنید و استوری بگذارید. همچنین به مناسبت هایی میتوانید اعضای تیمتان و همکارانتان را نشان دهید. انجام اینکار بخصوص در مناسبتهایی مثل سالگرد یکساله شدن برندتان میتواند خیلی زیبا و جذاب باشد. اساساً در اینستاگرام هرچه پست شما انسانیتر باشند بیشتر مورد توجه قرار میگیرد. آمارها نشان میدهد که تصاویری که دارای چهره هستند حدود ۴۰% لایک بیشتری میگیرند.
گام دوم: با مخاطبانتان ارتباط برقرار کنید
ارتباط با دنبال کنندگانتان میتواند آنان را تبدیل به مشتری کند. پس هیچ کامنتی را بی پاسخ رها نکنید. احیاناً اگر احساس میکنید که به تازگی فالوورهایتان مانند سابق به پستهایتان توجه نمیکنند بخاطر اینستکه اینستاگرام پستهای شما را دیگر به ترتیب زمانِ انتشارشان به فالوورهایتان نشان نمیدهد! بلکه بطورکلی پستی که افراد تعامل بیشتری با آن داشته اند، زودتر نشان میدهد.
پس اگر پستهایتان دیگر مثل گذشته مورد استقبال قرار نمیگیرد بخاطر اینستکه نتوانستهاند آن ارتباط لازم را با مخاطبان برقرار کنند. حتماً می پرسید راه حل چیست؟ نخستین گام برای برقراری ارتباط با مخاطب، تولید محتوای چالش برانگیز است. محتوایی که مخاطب را وادار کند که کامنت بگذاردو نظرش را بگوید البته مقصود پستهای زرد یا بی محتوا و سخیف نیست. بلکه پست های شما باید بتواند فالوورهای شما را به تعامل برانگیزد. پس اگر پستی که میخواهید منتشر کنید آنقدر جذاب و چالش برانگیز نیست که مخاطب مجبور شود آنرا لایک کند و برایتان کامنت بگذارد شاید بهتر باشد اصلاً آنرا منتشر نکنید!
بهترین راه برای به چالش کشیدن فالوورهایتان اینستکه بهانه ای بدست آنان بدهید و وادارشان کنید تا کامنت بگذارند. راستش آدمها باید بهانهای برای حرف زدن داشته باشند و شما باید در پست هایتان این بهانه را بدست آنان بدهید. مردم دوست دارند درمورد مسائل خود با دیگران صحبت کنند زیرا احساس بهتری به آنها میدهد و حتی لذت می برند. همچنین با حرف زدن درباره غم و اندوهشان تا حدودی حس بدشان التیام پیدا میکند.
کافیست شما بهانه را بدستشان بدهید و شروع کنندۀ این ماجرا باشید تا سیل کامنت ها برای پست هایتان سرآزیر شود. مثلاً از تجربۀ شخصی خودتان بگویید و یا داستان و خاطرهای نقل کنید. مطمئن باشید مخاطبانتان ادامه خواهند داد و آنچنان تعاملی اتفاق می افتد که خودتان تعجب میکنید.
پس تنها راز دیده شدن در اینستاگرام ایجاد تعامل و برانگیختن مخاطب است و این نهایت موفقیتی است که شما در اینستاگرام میتوانید بدست آورید. از طرفی ایجاد تعامل مقدمه ای برای کسب درآمد در اینستاگرام هست. چون تا دیده نشوید طبیعتاً فروش و درآمدی هم نخواهید داشت.
گام سوم: شروع کنید و بفروشید
در نهایت تمام آنچه شما و یا هر بیزنسی در اینستاگرام انجام میدهد فقط با یک هدف هست: فروش. باقی همه قصه هست! بنابراین خیلی ساده هست که فکر کنیم: خوب کسب درآمد از اینستاگرام اینطوری استکه عکس های کالایتان را به نمایش بگذارید بفروشید دیگه!
شاید شما هم از آن دسته افرادی هستید که تصور میکنید برای کسب درآمد در اینستاگرام باید بصورت پیوسته و بی وقفه از محصولاتتان عکس بگیرید و منتشر کنید و بعد هم انتظار داشته باشید که همه به حسابتان پول بریزند حتماً! در کمال فروتنی باید بگویم موضوع به این سادگی ها هم نیست. با اینکه اینستاگرام میلیاردرهای ایرانی زیادی تحویل داده اما هر کسی با هر نوع طرز تفکر و بینشی نمیتواند در اینستاگرام موفق شود. بازاریابی در اینستاگرام نیز مانند هر کسب و کار دیگری راه و رسم خودش را دارد.
نگاهی به صفحۀ اینستاگرام موفق ترین کمپانی های دنیا رازهای جالبی را درمورد روش کار در اینستاگرام فاش می سازد. بعنوان مثال یک نگاهی به پیج اپل در اینستاگرام بیاندازید. هیچ خبری از عکس محصولات اپل نمی بینید! ولی چرا؟ چرا یکی از معتبرترین و پردرآمدترین کمپانی های دنیا هیچ عکسی از محصولاتش در پیج اینستاگرام خود منتشر نکرده؟ مگر نه اینستکه هر کسب و کاری که تعداد عکس های بیشتری از محصولاتش منتشر کند موفقتر میشود؟ پس با این حساب باید کمپانی اپل در اینستاگرام کاملاً شکست خورده محسوب می شد. چراکه این کمپانی حتی یک عکس هم از محصولاتش در اینستاگرام منتشر نکرده اما حدود ۱۰ میلیون فالوور دارد. قضیه از چه قرار است و جریان چیست؟
اما هنوز این سئوال باقی است که چرا و چگونه کمپانی اپل به چنین موفقیت میلیونی در اینستاگرام رسیده است؟ این شرکت در اینستاگرام خود پست هایی را منتشر میکند از عکس هایی که افراد با اپل آیفون خود گرفتهاند. اگر کمی دقت کنید، متوجه میشوید که اپل دارد به این طریق پیامی بسیار بسیار مهم را به شما میرساند: فروشنده موفق کالا نمیفروشد، رابطه میفروشد. دانستن و فهمیدن همین یک نکته برای موفقیت شما در اینستاگرام کافی است. اگر بتوانید رابطۀ خوبی با دنبال کنندگانتان برقرار کنید آنها با اشتیاق از شما خرید میکنند. مطمئن باشید!
حرفه ای ها و میلیاردرهای اینستاگرام به خوبی میدانند چگونه باید رابطه برقرار کنند. شما هم اگر اندکی ذکاوت به خرج دهید و به نحوۀ فعالیتشان در اینستاگرام دقیق شوید بسرعت متوجه میشوید که برای کسب درآمد در اینستاگرام، چطوری باید رابطه ایجاد کنید و روز به روز آنرا عمیق تر سازید. بعنوان مثال بجای عکسهایی که از محصولاتتان منتشر میکنید، تجربۀ مشتریان را از محصول را نشان دهید. این یعنی ایجاد ارتباط با فالوورها و مخاطبان. پس نکتۀ مهم درباره کسب درآمد از اینستاگرام اینستکه باید راه و رسم و نحوۀ فروش در اینستاگرام را بدانید تا موفق شوید. شما باید برای مشتریان خود یک پروسۀ خرید دوست داشتنی و کاربرپسند طراحی کنید وگرنه پروسۀ خرید کسلکننده باعث میشود که مشتری هرگز تا پایان راه همراهتان نباشند و به نیمه راه نرسیده، آنرا ادامه نخواهند داد!
گام چهارم: آموزش بدهید
هیچ چیز به اندازۀ یادگیری دیگران را محسور شما نمیکند. شاید تعجب کنید اگر بدانید که بسیاری از کاربران اینستاگرام دوست دارند رابطۀ مُرید و مُرادی با شخصی که آنرا در اینستاگرام دنبال میکنند داشته باشند! بطورکلی خوراک اطلاعاتی و آموزش دادن در اینستاگرام، میتواند خیلی خیلی موثر ومفید باشد. اینکار علاوه بر ایجاد ارتباط باطنی عمیق، باعث افزایش فالوورهای شما و تعامل بیشتر میشود. شما وقتیکه چیزی یاد میدهید، آن شخصِ فراگیر و مخاطب براحتی بشما اعتماد میکنند. بنابراین هروقت که برایش سئوالی پیش بیاید ناخودآگاه بیاد شما میافتد.
بعنوان مثال اگر شما پیجی درمورد فروش پوشاک بچه گانه در اینستاگرام داشته باشید باید حداقل هفتهای یک پست آموزشی داشته باشید. این پست میتواند درمورد نکاتی که برای انتخاب پوشاک مناسب برای کودکان باید درنظر داشت باشد. مثلا درباره نحوه انتخاب انواعِ پوشاکِ کودکِ مناسب برای مناسبت ها مختلف مانند تفریحات یا درخانه، و یامهمانی، و همچنین سایر انواع پوشاک مانند کفش، نکاتی درباره ست کردن و…
آموزش و اطلاعات مفید و ارزنده باعث میشود دنبال کنندگانتان شما را در زمینه ای که فعالیت میکنید متخصص بدانند. این اتفاق بسیار خوبی است چون راحتتر میتوانند بشما اعتماد کنند. بنابراین تولید و انتشار آموزش در اینستاگرام میتواند برای شما کسب درآمد به ارمغان بیاورد. ارائه اطلاعات مفید و دادن ثمره ای که برای شخص شما دارد اینستکه باعث میشود شما همواره خودتان را در زمینه ای که فعالیت میکنید بروز نگه دارید تا بتوانید دائماً تولید محتوا کنید. پس برای تولید اطلاعات مفید و عرضۀ اطلاعات ارزنده به مخاطبانتان باید همیشه در زمینۀ کاری خود مطالعه کنید و به روز باشید.
گام پنجم: از تبلیغات غافل نشوید
شاید شما هم مثل گذشتۀ من فکر میکنید اگر کارتان را در اینستاگرام درست و حسابی انجام دهید، هر کسی که شما را ببیند حتماً به دیگران معرفی خواهد کرد. یا اینکه بهترین بازاریابی، حفظ و داشتنِ کیفیت است. درواقع کیفیت مهم است، اما هرگز کافی نیست. اگر کاربران اینستاگرام ندانند که شما وجود دارید، چگونه میتواند به دیگران معرفی کنند شما را؟ واقعیت اینستکه با اینکه شما میتوانید به کیفیت کار خود تکیه کنید ولی گسترش کسب و کار شما به این شیوه در اینستاگرام سالها طول خواهد کشید. پس اینکار جوابگو نیست و کلاً باید این تصورات را دور انداخت. برای رشد در اینستاگرام باید یک برنامۀ جّدی برای تبلیغ در اینستاگرام داشته باشید.
خیلی خلاصه دربارۀ نحوۀ تبلیغات در اینستاگرام میتوان گفت برای تبلیغات در اینستاگرام ابتدا باید یک بنر تبلیغاتی بسیار جذاب و حرفه ای طراحی کنید.در گام بعد باید این بنر جذاب را به همه نشان دهید. می پرسید کجا؟ در صفحات اینستاگرام. جاهایی که با کسب و کار شما بی مناسبت نباشد.
سعی کنید تبلیغات خودرا به پیج های مرتبط و پرطرفدار بدهید. پیج های زیادی در اینستاگرام وجود دارند که با موضوع کسب و کار شما مرتبط هستند. تنها نکته ای که خیلی باید به آن دقت کنید اینستکه حواستان به کیفیت صفحاتی که انتخاب میکنید باشد تا بودجۀ تبلیغاتی خودرا هدر ندهید. یک پیج بی کیفیت و زرد با فالوور فیک هرقدر هم که تعداد فالوورهای بالایی داشته باشد، بازهم جواب نمیدهد و فقط وقت و هزینۀ شما را هدر میدهد و چه بسا ممکن است اصلاً شما را از نتیجه بخش بودن تبلیغات ناامید کند.
شاید حتی ظاهراً نتیجه بگیرید و تعدادی فالوور هم جذب کنید، اما واقعیت اینستکه فالوورهایی که از صفحات زرد و بی کیفیت جذب میشوند معمولاً بعداز چند روز شما را آنفالو میکنند و پیج شما را بزودی ترک خواهند کرد. حتی اگر چنین اتفاقی هم پیش نیاید، اعضای بی کیفیت در درازمدت به برند شما آسیب میزنند. اینکار به شیوه های مختلفی اتفاق می افتد. از جمله عدم فعالیت و تعامل با مطالب و محتوای پیج شما که باعث پایین آمدن کیفیت پیج شما از نظر اینستاگرام خواهد شد.
می توانید تبلیغ خودرا به اشخاص معرف در حوزۀ کسب و کار خود یا به اصطلاح اینفلوئنسرهای کسب و کارتان بدهید. اینفلوئنسر به افرادی گفته میشود که در اینستاگرام محبوبیت دارند و معروف هستند. طبیعی است که چنین اشخاصی تعداد دنبال کنندگان و فالوورهای بسیار بالایی نیز دارند. پیج شما با اینفلوئنسر مارکتینگ میتواند بسرعت در اینستاگرام گسترش یابد و معروف شود. به این ترتیب کسب و کار شما سریعتر در اینستاگرام به درآمد میرسد.
یکی از مهمترین روش ها برای ایجاد تعامل برگزار کردن چالش هایی مانند مسابقه هست. اگر در این زمینه تحقیق کرده باشید و تجربۀ برگزاری مسابقات هیجانانگیز را داشته باشید و جایزه هایتان هم بشدت وسوسه کننده باشد، مطمئن باشید که فالوورهایتان شما را در اینستاگرام به دوستانشان پیشنهاد میکنند. به این ترتیب شما میتوانید در مدت کوتاهی فالوورهایتان را بطور شگفت انگیزی افزایش دهید. ولی باید دقت داشته باشید که خوشقول باشید و واقعاً جایزه بدهید و موضوع را زیاد طول ندهید.
در فراخوان هایتان CTA را فراموش نکنید و همواره دنبال کنندگانتان را دعوت به اقدام کنید. فراخوانی Call To Action یعنی از فالوورهایتان بخواهید که یک کاری انجام دهند مثلاً کامنت بگذارند یا نظر بدهند. حداقلش اینستکه در کپشن بخواهید پست شما را لایک کنند! اما درحالت کامل تر و عمیق تر میتوانید از آنها بخواهید که شما را منشن یا تگ کنند.
۳.همه چیز محتواست. محتوا را دریاب!
تا اینجا از دو مرحلۀ اساسی برای طراحی استراتژی کسب درآمد از اینستاگرام عبور کردیم:
۱. شاختن و پیدا کردن مخاطب
۲. مشخص کردن هدف از حضور در اینستاگرام
اکنون به مرحلۀ سوم رسیده ایم. این مرحله بقدری با اهمیت هست که خیلی ها دو مرحلۀ قبل را فراموش میکنند و مستقیم از این مرحله استارت فعالیتشان را در اینستاگرام میزنند. متاسفانه این دسته از افراد همان هایی هستند که اگر در ابتدای کار نتیجه نگیرند جا میزنند. چراکه استراتژی درستی نچیده اند و اصلاً به لزومِ داشتن استراتژی اعتقادی ندارند.
در واقع این عملی تری فاز استراتژی موفقیت در اینستاگرام هست و دیگران فقط همین را از شما می بینند. در این مرحله شما باید راه های کسب درآمد از اینستاگرام را بیاموزید. مثلاً اینکه برای انتشار محتواهای پیج اینستاگرامتان دسته بندی و برنامۀ زمانی داشته باشید یا اینکه چگونه میتوان در اینستاگرام کمپین فروش راه اندازی کرد و…
بطورکلی میتوان گفت محتوای شما، مهمترین و موثرترین ابزاری است که شما برای کسب درآمد با اینستاگرام دارید. پس باید برای آن یک برانامۀ عملی تدوین کنید. تدوین و اجرای چنین برنامه ای برای نحوۀ انتشار محتوای در اینستاگرام ضامن موفقیت شما رسیدن به درآمد هست. متاسفانه کسب و کارهای بسیاری در اینستاگرام وجود دارند که تمرکزشان بر تبلیغات و افزایش فالوور هست و هیچ هزینهای برای تولید محتوا در اینستاگرام نمیکنند. این افراد موقعی که ریزش شدید فالوورهایشان را می بینند هیچوقت از خودشان نمی پرسند چرا مردم باید صفحات بی محتوا را در اینستاگرام دنبال کنند.
کاهی دیده شده که فقط انتشار یک پست نامربوط و بی محتوا تعداد فالورهای یک صفحۀ معروف را در طول کمتر از یک روز به نصف کاهش داده! درست است که تبلیغات قلب تپندۀ کسب و کار شماست و باعث میشود دیگران در اینستاگرام شما را ببینند. اما سئوال کلیدی اینستکه براستی چند نفر حاضر هستند یک صفحه بی کیفیت و بی محتوا را دنبال کند؟
تجربه ثابت کرده با برگزاری مسابقه و اهدای جایزه گاهی بیش از تبلغات در صفحات با کیفیت میتوان افزایش فالوور را تجربه کرد. اما باید بخاطر داشت که اگر نتوانید محتوای مفید در اختیار فالورهای جدیدتان قرار دهید، به مرور شاهد ریزش پیج تان خواهید بود. پس اگر میخواهید در کسب درآمد از اینستاگرام موفق شوید چندنکته با اهمیت برای تولید محتوا وجود دارد که با رعایت این نکات، میتوانید موفقیت خود را در اینستاگرام تضمین کنید:
نکته اول: ابتدا از پروفایلتان آغاز کنید
در کمال احترام باید گفت اینکه من چه کسی هستم برای هیچکسی اهمیت ندارد! هیچکس. اما اینکه من چه کاری برای فلوورهایم میتوانم انجام دهم میتواند دلیل خوبی باشد برای اینکه دیگران پیج مرا دنبال کنند. پس قطعاً تاریخ تولد من یا هر اطلاعات شخصی دیگری برای هیچکسی اهمیت ندارد. بنابراین برای اینکه اطلاعات پروفایل شما به درد دیگران بخورد و باعث شود تا آنها دلیلی برای دنبال کردن شما داشته باشند لطفاً اطلاعات اضافی را از آن حذف کنید. برای معرفی حرفهای خودتان در بیو بهتر است خودتان را بجای دیگرن بگذارید و به آنها در کمتر از ۱۵۰ کاراکتر بگویید در صورتی که شما را دنبال کنند چه چیزی عایدشان میشود. این خیلی موثرتر از اطلاعات شخصی است.
اگر فعلاً نمیدانید پیج شما چه فایده ای دارد خیلی خوبست که در بیوی خود شعار برندتان را بنویسید. نظر من اینست که در هرصورت شعار برندتان را در بیو بنویسید. حتما پروفایلتان را به بیزینسی تغییر بدهید. شما با بیزینس پروفایل میتوانید آمار صفحه خودرا مشاهده کنید و بازدهی کار خود را از جنبه های مختلف برآورد کنید.
نکته دوم: محتوای هدفمند تولید کنید
تولید محتوای هدفمند از ۲ جنبه اهمیت دارد. نخست اینکه اگر هیچ هدفی را از منتشر کردن یک پست دنبال نمیکنید پس ضرورتی ندارد که آنرا منتشر کنید. چراکه با اینکه اکثر مردم با انگیزۀ سرگرمی به اینستاگرام می آیند اما هیچ لزومی به انجام کار بیهوده نیست. نکته ی دیگر اینکه پست هایی که هیچ هدفی ندارند معمولاً محتوای ارزشمندی را نیز منتقل نمیکنند. بنابراین انتشار اینجور پست ها به مرور زمان باعث میشود پیج شما مانند صفحاتی به نظر برسد که از روی هوا حرف میزند و هر روز از یک دری سخن میگوید؟ طبیعی است که هیچکسی دوست ندارد چنین پیج هایی را دنبال کند. بنابراین شما باید یک برنامه آگاهانه داشته باشید برای انتشار محتوا. پس از اینکه هدفهایتان را تعیین کردید، از میان همین اهداف باید موضوع دربیاورید. مثلاً اگر هدف شما آموزش در اینستاگرام است مشخص کنید که از چه روشهایی میخواهید اینکار را انجام دهید.
بعنوان مثال هدف من در راستای سئو و بازاریابی دیجیتال است. پس هدف من از انتشار پست در پیج اینستاگرامم مشخص است. شما چطور؟ آیا میخواهید معروف شوید و افراد بیشتری شما را بشناسند؟ یا به درآمد برسید و فروش بیشتری داشته باشید؟ اکنون که دانستید چه مطالبی میخواهید در پیج اینستاگرامتان بگذارید، نوبت به دسته بندی کردن آنها میرسد.
نکته سوم: هر چه متمایزتر باشید بهتر است
هر تخصصی که دارید برای کسب درآمد از اینستاگرام باید خودتان را متخصص نشان دهید در حیطه ای که فعالیت میکنید. به این ترتیب فالوورهای شما براحتی به پیج شما اعتماد کنند. لازمه ی متخصص بودن اینستکه شما فقط در زمینۀ تخصصیتان محتوا منتشر کنید و مطلقاً از انتشار پست های متفرقه پرهیز کنید. از طرف دیگر برای انتشار پست های با کیفین شما باید همیشه اطلاعاتتان را به روز نگه دارید و این گفته درمورد تمام کسب و کارها صادق است. فرقی نمیکند: آشپزی، آموزش رقص، تعمیر موبایل، روانشناسی، یا مدّ و فشن.
کافیست که نیاز را در حیطۀ تخصص تان پیدا کنید و پاسخ آنرا به هر ترتیبی که میتوانید در پیج تان بدهید. درواقع هرچه پیج شما تخصصیتر باشد جذابیت بیشتری دارد و عدۀ بیشتری شما را به همدیگر معرفی میکنند. مثلاً من در یکی از پستهای اینستاگرامم از فالوورها پرسیدم: آیا در کسب و کار آنلاینشان مشکلی دارند؟ تعداد زیادی دایرکت و تماس دریافت کردم و به تمام آنها پاسخ دادم. این یعنی ایجاد تعامل و تعامل مهمترین دستاورد شما در اینستاگرام هست. چیزی که براحتی باعث میشود که فالوورهای شما به هوادار و سپس به خریدار تبدیل شوند.
تداوم رمز پیروزی است!
اینطور درنظر بگیرید که پیج شما در اینستاگرام از هر جهت حرفه ای است و تمام آنچه برای کسب درآمد از اینستاگرام لازمست را بخوبی در پیج خود رعایت کرده اید. بطوری که فالوورهای شما به موضوع فعالیت پیج شما علاقه مند شده اند و کمکم دارند تبدیل به مشتری میشوند. اما حالا فرض کنید که دچار گرفتاری یا مشغله ای شده اید و دیگر نمیتوانید مانند گذشته بطور مرتب به صفحه خود سر بزنید و به آن رسیدگی نمائید. بنابراین شما اکنون دیگر مانند گذشته فعالیت نمیکنید و محتوای و پست های شما روز به روز کمتر میشوند.
حتماً میدانید چه اتفاقی می افتد. فالوورهایتان شما را آنفالو کرده و بسرعت از یاد میبرند که برای ماه ها شاید هم سالها هر روز به پیج شما سر میزدند. چراکه دیگر برایشان سودی ندارید و نمیتوانید آنها را مشغول نگه دارید! نیاز به ذکر این موضوع نیست که هر کاربری بین یک صفحه با ۳۰ پست و یک صفحه دیگر با ۳۰۰ پست کدامیک را انتخاب میکند؟ قطعاً آن پیجی که فعالتر است. چون انرژی و تمرکز بیشتری میگذارد و قطعاً مطالب بیشتری در آن صفحه پیدا میشود. البته این به این معنا نیست که رگباری پست بگذارید ولی حداقل باید یک روز درمیان یک پست جدید را داشته باشید. چراکه کمتر از این دیگر پیج شما را تبدیل به یک صفحۀ مرده و غیرفعال میکند.
در ادامه درمورد نحوۀ چیدن برنامه محتوای اینستاگرام بحث میشود. این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است. همواره قبل از آماده سازی موضوعات خود، اهدافتان را پیش رویتان بگذارید و با توجه به آنها موضوع و محتوا دربیاورید. مثلاً یک صفحۀ مُد میتواند برای شناساندن هویت خودش، از تصاویری که توسط کاربرانش ارسال شده استفاده کند و یا از فروش ها یا مثلاٌ مزون شلوغش، استوری بگذارد.
در چیدن برنامۀ خود برای نحوۀ فعالیت در اینستاگرام موضوعات را الویتبندی کنید و به موضوعات ضریب بدهید. بعنوان مثال فرض کنید اهمیت معرفی محصول برای شما بیشتر از معرفی کارکنان شرکت یا پشت صحنه های کارگاه است. پس بر همین اساس تصمیم میگیرید که ماهانه ۷ پست را به معرفی محصولات و ۴ پست را به معرفی شرکت اختصاص دهید. لازم به ذکر است که انتخاب تعداد پست کاملاً به خودتان بستگی دارد و موضوعی دلخواه است، اما پیشنهاد میشود همواره تعادل را رعایت فرمائید. اساساً یک پیج موفق در اینستاگرام نه میتواند خشک و رسمی باشد و نه سبُک و مسخره.
پس از مشخص کردن دسته بندی ها موضوع دیگری که باید در برنامۀ انتشار محتوای خود به آن توجه کنید اینستکه تاریخ انتشار پست های مربوط به هرکدام از این دسته ها را نیز مشخص کنید. پس روز و ساعت انتشار پست خود را بر حسب نوع آنها مشخص کنید. مثلاً انتشار پست های پشت صحنه در روز شنبه باشد یا نظرات مشتریان روزهای یکشنبه و…
در اینستاگرام باید از وقایع ترند اجتماع و حوادث یا مناسبت ها نهایت بهره را ببرید. بنابراین پستهای مناسبتی را هگز فراموش نکنید. قطعاً در هر موضوعی که فعالیت کنید، مناسبتهایی برای حرفۀ شما وجود دارد. روز مادر یا روز زن یا مرد، روز سلامت، روز سواد آموزی، روز حمایت حیوانات و صدها روز دیگر! کافیست گوش به زنگ باشید و از قبل پست مربوط به آن روز را محیا کرده باشید تا به موقع منتشر کنید.
روش و سبک خودتان را داشته باشید
قطعا اطلاع دارید که پیج شما در اینستاگرام منعکس کنندۀ هویت و سلایق و علایق شماست. اکنون بجاست که از خود بپرسد: دوست دارید مردم شما را در چه شخصیت و هویتی ببینند و قضاوت کنند؟
یک پیج تکراری مثل بقیه یا پر از نکات آموزنده و جذاب که ارزش دنبال کردن را دارد؟ چندی است که اینستاگرام فارسی خیلی شلوغ شده است و همه دارند با قدرت و مداوم کار میکنند و معمولاً یک تیم برای مدیریت اینستاگرامخود تشکیل داده اند! پس شما هم باید تمایزی برای خود ایجاد کنید و سبک شخصی خود را برای تولید محتوا ابداع کنید. سبکی که فقط به شما تعلق داشته باشد و شبیه هیچ پیج دیگری نباشد. سبک شخص پیچیدگی خاصی ندارد و میتواند مثلاٌ بکار بردن یک تِم یا یک رنگ خاص باشد یا نگارش کپشن های متفاوت و خلاقانه و یا حتی طریقۀ صحبت کردن شما با فالوورها یا اصلاً همۀ اینها باهم باشد.
بطورکلی ایجاد یک سبک شخصی در مدیریت و تولید محتوا در اینستاگرام مقدمه ای است برای برندسازی شما در اینستاگرام. پس بدون داشتن سبک، پیج شما در اینستاگرام هیچ تمایز و هویتی هم نخواهد داشت و هیچوقت برند یا معروف نخواهید شد. در اینستاگرام وجه تمایز شما تعیین کنندۀ میزان تاثیر و در نهایت موفقیت شما خواهد بود. پس همواره باید از تقلید دوری کنید و سعی کنید متفاوت باشید.
علاوه بر مفهومِ عالی، ظاهر باکیفیت داشته باشید
تصاویر و عکس های باکیفیت نکته ای است که باید حتماً درنظر گرفته شود. اساساً اینستاگرامک یک رسانۀ بصری است و برای نگاه کردن ساخته شده. از این جهت اینستاگرام با سایر شبکه های اجتماعی نظیر لینکدین یا توییتر فرق میکند البته تفاوتهای دیگری نیز دارد که در اینجا موذدنظر نیست. مردم در اینستاگرام به ندت کپشن ها را میخوانند و بیشتر عکس ها را تماشا میکنند تا سرگرم باشند. بنابراین ظاهر و شکل صفحه شما نخستین چیزی هست که مورد قضاوت قرارمیگیرد. عکس های باکیفیت نخستین چیزی است که در اینستاگرام مخاطبان شما را تحت تاثیر قرارمیدهد.
تعدادی از سایت هایی که در این راستا میتوانند به شما کمک کنند از این قرارند:
۱- سری به وبسایت Pinterest بزنید. سایت پینترست یکی از مهمترین سایت های اشتراک گذاری عکس می باشد. بنابراین این سایت را درنظر داشته باشید و گاهی به آن سر بزنید.
۲- با سرچ کردن در گوگل ایمیج به هیچ وجه نمیتوانید به تصاویر باکیفیت برسید بجای اینکار بهتر است به وبسایتUnsplash بروید و عکسهای باکفیت و حسابی دانلود کنید.
۳- اگر به تصاویر انیمیشنی نیاز پیدا کردید سری به وبسایت Dribbble بزنید. ابتدا رجیستر کنید تا بتوانید از امکانات سایت استفاده کنید و تمام تصاویر را ببینید.
۴- اگر در کار آموزش هستید و میخواهید محتوای ویدئویی بگذارید یکی از مهمترین وبسایت هایی که میتواند به شما کمک کند و اطلاعات خوبی در اختیار شما بگذارد یوتیوب است. شما با استفاده از ربات های تلگرام براحتی میتوانید هر کلیپی که در یوتیوب دوست داشتید را دانلود کنید و از اطلاعات آن بصورت آفلاین استفاده کنید.
بیاد داشته باشید که پیج های حرفه ای و محبوب اینستاگرام هریک برای خود تِم دارند. این تم میتواند رنگ سازمانی شما یا قالب پستهایتان در اینستاگرام باشد. استفاده از تِم باعث میشود پیج شما، حرفه ای و مرتب بنظربرسد. بنابراین پیشنهاد میشود که چند رقیب برتر داخلی و خارجی را فالو کنید و از آنها ایده بگیرید (ولی کپی برداری نکنید).
تمام امکانات اینستاگرام را بکار ببرید
اگر اکانت خود را بیزنس کنید میتوانیداز تمام ابزارهای آنالیز اینستاگرام استفاده کنید. این ابزارها در خود اینستاگرام تعبیه شده است. علاوه بر این حتما از استوری و لایو اینستاگرام استفاده کنید.
اینکه شما فقط پستهای عالی بگذارید کافی نیست. باید پستهایتان را تحلیل و بررسی کنید. باید ببینید کدام پستها بیشتر موردپسند کاربرانتان قرار گرفتهاند و چرا. شما باید ارزیابی ماهانه داشته باشید و در این ارزیابی ماهانه تان پستهایی که بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند را مشخص کنید و همچنین دلیل آنرا. این باعث میشود در ماه های بعد پست های موفق بیشتری منتشر کنید. برای اینکار باید نرخ تعامل (Engagement) پستهای خود را محاسبه کنید. پستی که نرخ تعامل بیشتری کسب کند، موفقتر بوده و بیشتر مورد پسند واقع شده است.
استوری: در اکثر اوقات استوری برای خبر رسانی فوری و لحظهای بکار میرود. شما میتوانید با گرافیک بازی کنید و رنگها را تغییر دهید تا به حالت های جدیدی برسید. نکته دیگر آنکه اگر بیش از ۱۰ هزار نفر فالوور داشته باشید، میتوانید در استوری لینک هم بگذارید.
لایو: امروزه از لایو اینستاگرام استفاده های بیشماری میشود. بطورکلی برای پخش زنده در اینستاگرام از ابزار لایو استفاده میشود. شما اگر ایدۀ مناسبی داشته باشید میتوانید با استفاده بجا و درست از لایو اینستاگرام، غوغا راه بیندازید.
IGTV: این ابزار اینستاگرم، شبیهسازی همان شبکه های تلوزیون است. شما میتوانید درIGTV ویدئوهایی با مدت زمان بیش از ۱۰ دقیقه منتشر کنید.
مارا از نظرات ارزشمندتان بهره مند کنید. موفق و پیروز باشید.