تمام ایده های کسب درآمد از اینستاگرام که در اینجا بررسی میشوند کاملا تست شده و موفقیت آمیز بوده اند. همانطور که می دانید اینستاگرام یکی از محبوبترین شبکه های اجتماعی در ایران هست. البته میتوان گفت تنها شبکه اجتماعی باقی مانده در ایران، چرا که سایر شبکه های اجتماعی پرطرفدار مانند فیسبوک و یوتیوب و… و تلگرام و… همگی در ایران مسدود شده اند!
به همین دلیل در ایران افراد زیادی در اینستاگرام فعالیت میکنند و هرروز بر تعداد آنها افزوده میشود. چراکه اینستاگرام تنها شبکه ی اجتماعی باقی مانده در ایران هست که هنوز مسدود نشده!!! از طرفی چنین موقعیتی برای بسیاری از کسب و کارها فرصتی عالی را ایجاد نموده تا فارق از دغدغۀ اجاره ی دفتر و مغازه و سایر هزینه ها، بتوانند محصولات و خدمات خودرا در اینستاگرام بازاریابی کنند و بفروشند و درآمد کسب کنند.
اگر شما از آن دسته افرادی هستید که دلشان میخواهد از اینستاگرام پول دربیاورید اما نمی دانید چطوری، این مقاله برای شماست. پس تا انتها آنرا دنبال کنید. باشد که ایده ای که مناسب را برای کسب و کار خود در اینستاگرام پیدا کنید.
۱. ایجاد صفحات عمومی در اینستاگرام
اگر هیج محصول و سرویسی ارائه نمی دهید و هیچ ایده ای برای کسب درآمد از اینستاگرام ندارید راه اندازی یک پیج عمومی می تواند اولین ایده ای باشد که برای کسب درآمد از اینستاگرام به ذهن میرسد. صفحات عمومی به پیج هایی گفته میشود که عموم مردم مخاطب آن هستند. چنین پیج هایی تخصصی نیستند و مخاطب خاص ندارند. مثل صفحات طنز، صفحاتی که کلیپ های فان و سرگرمی را جمع آوری و منتشر کرده اند، دلنوشته و جوک یا متون و عکسنوشته ها یا کلیپهای انگیزشی، سخنان حکمت آموز بزرگان، اخبار و…
نیاز به توضیح نیست که تمام کاربران اینستاگرام می توانند مخاطب چنین پیج هایی باشند. شما اگر با اصول بازاریابی محتوا در اینستاگرام آشنا باشید میتوانید خیلی سریع یک پیج پربازدید بسازید و از روش هایی مانند گرفتن تبلیغات، از اینستاگرام کسب درآمد کنید.
۲. معرفی کافه ها و رستورانهای مختلف
این هم یکی از دستاوردهای جالب اینستاگرام هست. حتماً با صفحاتی مانند “مسترتیستر” آشنا هستید. صاحبان چنین پیج هایی به رستوران گردی یا کافه گردی می پردازند و سعی میکنند که در این زمینه به تولید محتواهای جذاب بپردازند.
در ابتدا معمولا مجانی دربارۀ غذاها و خوردنی های هر رستورانی نظر می دهند. اما پس از اینکه پیجشان رشد کرد و فالوورهایشان بالا رفت برای تست کردن غذای رستوران ها و نظر دادن درمورد کیفیت کار آنها، هزینه های بسیار بالایی از آنها دریافت میکنند. به این ترتیب بصورت کاملا غیرمستقیم و بعنوان یک فرد بی نظر (!) درمورد کیفیت غذاهای رستورانها نظر میدهند.
۳. هتل گردی
پیج های توریستی و هتل گردی هنوز در ایران آنچنان که باید رشد نکرده اند. اما در سایر کشورها چنین پیج هایی به وفور یافت میشوند. از جمله دلایلی که چنین پیج هایی هنوز در ایران وجود ندارد اینستکه با وجود اینکه نقاط دیدنی این کشور پهناور بسیار زیاد هست ولی اصلاً چیزی به اسم صنعت توریسیم در ایران وجود ندارد. چراکه ایران از نظر خارجی ها یکی از خطرناکترین و ناامن ترین کشورها برای مسافرت و گردشگری است.
درهرصورت اگر شما هتل خاصی می شناسید یا با جاذبه های گردشگری شهرتان آشنا هستید میتوانید از آنها محتوای ویدیویی تهیه کنید و به تحلیل آنها بپردازید. حداقل دستاورد اینکار اینستکه آژانس های مسافرتی به شما مراجعه میکنند و برای گذاشتن پست تبلیغاتیِ خودشان در صفحۀ شما، هزینه پرداخت میکنند.
اگر بتوانید در این زمینه قوی ظاهر شوید و پست هایتان از هیچ جایی جانبداری نکرده باشید و بی غرض به تولید محتوا بپردازید پس از پرجمعیت شدن پیجتان، درآینده هتل ها و آژانس های مسافرتی سراغتان خواهند آمد. البته حتی اگر چنین اتفاقی هم پیش نیامد (بفرض محال) شما هم میتوانید پیشنهاد خودتان را به آنها بدهید.
۴. مسافرت و تفریح (ایرانگردی)
اگر در تولید محتوا خلاقیت بخرج دهید مخاطبان زیادی هستند که از چنین محتوایی استقبال میکنند. اگر اهل سفر و تفریح هستید، از لحظاتی که در حال تفریح و گردش هستید پست و استوری تهیه کنید و در پیج اینستاگرام خود بگذارید. به این ترتیب شما لذت های خودرا با سایرین به اشتراک میگذارید.
کافیست به هر شهری که میروید از جاهای دیدنی بازدید کرده و محتوا تهیه کرده و همچنین از سوغات و خوردنی های آنها. بیاد داشته باشید که به هر میزانی که در القای احساس خوب موفق تر عمل کنید به همان نسبت مخاطبان بیشتری پیدا میکنید. اگر بعنوان کسی که سفرنامه های خودرا مدام به اشتراک میگذارد و تجربه های تفریحات خود را با دیگران share میکند معروف شوید مخاطبان زیادی جذب شما میشوند. چنین پیج هایی بسرعت پرمخاطب و پرطرفدار میشوند.
شما میتوانید با همکاری با آژانس های مسافرتی یا افرادی که تورهای مسافرتی برگزار میکنند، پست تبلیغاتی یا خبری آنها را در پیج خود منتشر کنید و به این ترتیب از اینستاگرام کسب درآمد کنید.
۵. عکاسی
عکاسی پتانسیل درآمدزایی بالایی دارد. این شغل از انعطاف و تنوع بسیار بالایی برخوردار است. امروزه عکاسی صنعتی و تبلیغاتی بیشتر از سایر زیرشاخه های این حرفه مورد نیاز جامعه هست. از طرف دیگر افرادی در اینستاگرام پیدا میشوند که حاضرند برای اینکه چند پست زیبا و با کیفیت منتشر کنند حاضرند هزینه بپردازند به عکاسان.
بنابراین اگر شما نمونه کارهای خود را در اینستاگرام به اشتراک بگذارید میتوانید برای گرفتن چندتا عکس سفارشی درآمد بسیار خوبی داشته باشید. در کنار اینکار میتوانید عکاسی سمینارها و ورکشاپ های دیگران را قبول کنید. یا حتی عکاسی صنعتی یعنی عکس گرفتن از محصولات دیگران. این روزها هر کسب و کاری نیازمند این هست که عکس های با کیفیت از محصولات خود تهیه کند.
۶. فروش محصولات و خدمات
بطورکلی اینستاگرام برای بیزنس و فروش طراحی نشده اما هر محصولی را براحتی میتوان در این شبکۀ اجتماعی فروخت. چراکه جمعیت بسیار عظیمی در اینستاگرام حضور دارد.
در اینستاگرام محصولاتی بفروش میرود که در دنیای واقعی هرگز نمیتوان آنها را فروخت. مثلا فروش شمع تزئینی! پیجی را می شناسم که روزانه حدود ۵۰ میلیون تومان از فروش شمع های خانگی از اینستاگرام کسب درآمد میکند. باور کردنش سخت است اما کاملا واقعیت دارد. نمونه های چنین کسب و کارهای خانگی کم نیستند در اینستاگرام.
اگر فروشنده هستید یعنی فروشگاه و مغازه دارید که محصولات مغازۀ خودتان را میتوانید بگذارید برای فروش در اینستاگرام. وگرنه شما برای تامین کردن محصولات میتوانید از بازار جنس موردنظر خود را بصورت عمده خریداری کنید. یا اگر سرمایه ندارید یا به هر دلیل دیگری نمیخواهید خرید کنید محصولات موردنظرتان را قراردادی و امانی تهیه کنید.
انتخاب حوزۀ کاری کاملاً بستگی به علایق و تخصص خودتان دارد. شما موقعی که عکس محصولات خود را در اینستاگرام به اشتراک بگذارید و درمورد مزایای آن پست تهیه و منتشر کنید افراد زیادی در اینستاگرام پیدا میشوند که از شما آنرا درخواست و خرید میکنند.
۷. افیلیت مارکتینگ
افیلیت مارکتینگ به معنای فروش محصولات و خدمات دیگران هست. در افیلیت مارکتینگ شما هیچ محصولی ندارید و تنها برای فروش محصولات دیگران فعالیت میکنید و درصد خودرا از فروش دریافت می کنید.
شما میتوانید محصولات یا خدمات دیگران را در اینستاگرام بفروشید و پورسانت خودرا بردارید. وقتی شما محصول یا خدماتی برای فروش ندارید میتوانید با کسانی که وارد کننده یا تولید کنندۀ محصولات مختلف هستند برای فروش آنها همکاری کنید و کالا یا خدمات آنها را بفروشید و درصد خودتان را بگیرید.
اگر بازاریابی در اینستاگرام را بلد باشید اینکار میتواند برای شما سود بسیار مناسبی داشته باشد. بشرطی که به سراغ تولید کنندگان یا عرضه کنندگان بروید و از همکاری با دلالان و واسطه ها پرهیز کنید. بعنوان مثال در اینستاگرام پیج های زیادی وجود دارند که پوشاک دیگران را تبلیغ میکنند و از خودشان محصولی ندارند.
یکی از بهترین سیستم های افیلیت مارکتینگ، کسب درآمد از دیجی کالاست. در این سیستم هرکسی میتواند با عضویت در سیستم همکاری در فروش دیجیکالا و معرفی محصولات آن به دیگران به ازای خرید هرشخص، پورسانت دریافت کند. شما میتوانید محصولات دیجیکالا را در اینستاگرام تبلیغ کنید و به این طریق کانالی برای کسب درآمد آنلاین خود خلق کنید.
۸. نقد و بررسی محصولات دیگران
یکی از حوزه هایی که در خارج از ایران خیلی رشد کرده نقد و بررسی محصولات و خدمات دیگران هست. البته در ایران هم برندهایی مانند زودنیوز، دیرن دیرن و سوریلند و برخی از پیج های ایرانی دیگر به اینکار مشغولند و درآمد بسیار عالی از آن کسب می کنند. اما هنوز جای کار کردن دارد و این حوزه هیچوقت اشباع نخواهد شد. اینطور ویدیوها اگر محتوای جذابی داشته باشند وایرال شده و بسرعت انتشار پیدا کرده و دست به دست میشوند. از این جهت کسانی که مانند برندهای یاد شده کلیپ های کمیک تولید میکنند بشدت معروف و محبوب هستند در اینستاگرام.