قبل از اینکه دربارۀ چگونگی تولید محتوا صحبت کنم میخوام یک داستان برای شما تعریف کنم. یادش بخیر قدیما هروقت میرفتیم خونۀ مامان میدیدیم که از غذاهای باقیمانده مهمانی شب قبل برای ما یک شام مامانی درست کرده. مثلا اگر قبلاً آبگوشت درست کرده بود و گوشت کوبیده اضافه اومده بود فرداش که میرفتیم خونه اش همون گوشت کوبیده رو تبدیل به کتلت کرده بود و با عشق، بخورد ما میداد!

برای کسانی که مامان من رو نمیشناسند باید بگم که اون همیشه برای من سرچشمۀ الهام بوده و سبک منحصربفردی در زندگی خود داشت که هرگز قابل کپی و تقلید نبود. یک مثال میزنم برای اینکه درست و حسابی آمار بیاد دستون که دربارۀ چی دارم صحبت میکنم. مثلاً خونۀ مامان من هیچ سطل آشغالی نداره و از هرچیزی تاجایی استفاده میکنه که محو و نابود بشه و این فقط گوشه ای از کرامات ایشان هست. روی هم رفته ایشان یکی از موفق ترین الگوهای اقتصاد مقاومتی هستند.

باید اعتراف کنم که تکنیک تولید محتوای من هم الهام گرفته از روش زندگی مادرم هست. به این ترتیب که هر وقت مقالۀ کاملی مینویسم که بیش از 1000 کلمه هست بعداً درآینده مجدداً به روشهای مختلف دوباره آنرا استفاده میکنم. مثلاً از آن اینفوگرافیک میسازم یا اینکه هرکدام از عناوین فرعی را تبدیل به یک مقالۀ کامل میکنم. بنظر من این روش تولید محتوا خیلی هم موثر و مفید هست و به شما هم توصیه میکنم از همین تکنیکِ مامان من استفاده کنید و محتوا را به شکلهای مختلف دوباره مورد استفاده قرار دهید. به این ترتیب اگر مخاطبین شما حوصله خواندن متون چندهزار کلمه ای را نداشته باشند براحتی میتوانند از اینفوگرافیک یا کلیپ و اسلایدهای منتشر شده اطلاعات مفید را بدست آورند. قطعا اگر شما در شروع کار باشید بودجه کافی برای تولید محتوا به دفعات در طول یک هفته را ندارید. بنابراین بهترین کار اینستکه از یک محتوای طولانی تولید شده بارها و بارها به شکلهای مختلف استفاده کنید .

قطعا تاکنون بارها این جملۀ قدیمی و تکراری ”محتوا پادشاه است“ یا جملاتی از این قبیل را در وب خوانده اید. این جمله یا جملات شبیه به این فقط نشان دهنده اهمیت تولید محتوا و بازاریابی محتوا هستند. به عنوان نویسنده ای که مولف کتب هست و تاکنون چندین وبلاگ محتوا نویسی کرده باید اعتراف کنم: محال است مسیر تولید محتوا و بازاریابی محتوا را بدرستی طی کرده باشید اما به  درآمد چندین میلیون درماه نرسیده باشید و یا اعتبار کسب و کارتان را درطول چندماه چند برابر نکنید!

البته برای موفقیت در بازاریابی محتوا لازم است قبل از پیدا کردن ایده برای تولید محتوا، تکنیک های حرفه ای برای تولید محتوا را بدانید تا به درآمد از تولید محتوا برسید و موفق شوید. درهرصورت اگر تاکنون در اینکار موفق نبوده اید نباید زود ناامید شوید و باید همواره با انگیزه و انرژی به راه تان ادامه دهید.

 نوشتن محتوای جذاب

تکنیک های حرفه ای تولید محتوا

 

چگونه در بازاریابی محتوا موفق شویم؟

بسیاری از مخاطبین سایت شما از طریق محتوای ارزشمند و مفیدی که شما برایشان مینویسید جذب سایت شما شده اند ونه از طریق تبلیغات بنری و سایر روشهای پولی برای ایجاد ترافیک. پس دراینجا راهکارهایی ارائه میدهیم که با کمک آنها بتوانید محتوای حرفه ای تری تولید کنید:


۱- اولین قدم: پیداکردن سوژه یا ایده برای عنوان محتوا

صرفنظر از اینکه شما از انتشار محتوا چه هدفی داشته باشید نخست باید باید شروع به نوشتن کنید. اولین گام برای نوشتن، مشخص کردن ایده و سوژه ای قبل از شروع کردن مقاله هست. اینکه دربارۀ چه چیزی بنویسید البته تاحد زیادی بستگی به موضوع و هدف وبلاگ شما دارد و نیاز نیست ساعت ها وقت صرف کنید و مانند یک محقق بدنبال ایده های عجیب و غریب باشید. چندین روش رایگان و عالی برای پیداکردن ایدۀ اولیه و آماده کردن ذهن برای نوشتن، در سطح وب وجود دارد.

 

گوش کردن به پادکست ها

قطعا همواره در بلاگهای خارجی پادکست های دست اول زیادی در زمینه های مختلف پیدا میشود. شما کافیست کمی انگلیسی بدانید تا با گوش کردن به هریک از آنها هرروز میتوانید ایده های عالی برای عنوان محتوای خود پیدا کنید. حتی اگر انگلیسی تان زیاد خوب نیست میتوانید بدون گوش کردن و فقط خلاصه توضیح آنها را بخوانید و ترجمه کنید و حتی در همین حد هم میتواند به شما کمک شایانی کند. البته امروزه در سایت های ایرانی هم میتوانید پادکست های بسیار باکیفیتی برای ایده گرفتن در بازاریابی محتوا پیدا کنید. با جستجوی پادکست های مرتبط با حوزه تخصصی خودتان و پیدا کردن آنها در وب فارسی یا انگلیسی علاوه بر پیدا کردن ایده برای عنوان محتوا میتوانید یک چشم انداز کلی درمورد موضوع مورد نظرتان پیداکنید و اینطوری چند قدم هم درتولید محتوا جلو می افتید.

بعداز چندبار جستجو شما براحتی میتوانید منابع خودتان را پیدا کنید و در آیند از زحمت جستجوکردن خودرا فارق کنید. بنده شخصا هر وقت دنبال ایدۀ جدیدی برای تولید محتوای آموزشی باشم بجای جستجو در اینترنت، مستقیماٌ سراغ منبع ام یعنی سایت آمازون یا سایت Podcasts یا سایت Listennotes میروم. آمازون پر از ایده های ناب و پرفروش است که میتوانید با الهام گرفتن از آنها یک شبه ره صدساله را بروید و از طریق تولید محتوا درمورد این ایده ها به موفقیتهای فوق العاده ای در تولید محتوا برسید. در قسمت جستجوی سایت آمازون موضوع موردنظرتان را واردکنید. تعداد زیادی کتاب پرفروش بشما معرفی میشود همراه با فهرست و خلاصه ای از هرکدام. بشما اطمینان میدهم در همان دو-سه تا کتاب پرفروش اول هم میتوانید ایده های عالی پیداکنید.
گاهی در قسمت کامنت ها یا reviews از سایت آمازون سوژه های جالب تری پیدا میشود. در این قسمت ها درمورد چیزهایی بحث شده که یا ملت با آن مشکل داشته اند و یا آنرا دوست نداشته اند ویا مواردی که دوست دارند به محتوای کتاب اضافه شود. دراکثر موارد با نگاهی به این قسمت ها میتوانید ایده هایی پیدا کنید که دقیقا نیاز مخاطب است و نوشتن در مورد این موضوعات میتواند همچون پله های رسیدن به موفقیت در تولید و بازاریابی محتوا برای شما باشد.

 

استفاده از شبکه های اجتماعی

استفاده از شبکه های اجتماعی برای پی بردن به اینکه امروز چه چیزی بیشتر مورد توجه جامعه هست میتواند بسیار مفید باشد. به گروه های لینکدین یا گوگل پلاس یا فیس بوک مرتبط با فعالیت یا کسب و کارتان بپیوندید. به سوالات کاربران توجه کنید و آنها را دقیقا بخوانید. شما دقیقا همین سوال را عنوان محتوای خود بگذارید و شروع کنید به پاسخ دادن به این سوالات در قالب مقالات وبلاگ. قطعا پیوستن به گروه های و کانالهای هر شبکه اجتماعی ای میتواند برای پیدا کردن ایده ها در تولید محتوای جذاب بشما کمک کند.

در نهایت خواندن کتاب و مجلات مرتبط را باید در برنامۀ روزانۀ خود داشته باشید.



۲- حالا وقتش رسیده که بنویسید!

حالا که تعداد زیادی ایده برای نوشتن و تولید محتوا پیداکردید زمانش رسیده که شروع به نوشتن کنید. بسیاری از وبسایتهای بزرگ کار تولید محتوا را به مجموعه ها و شرکتهای تولید محتوای حرفه ای میدهند یا اینکه خودشان تولید کننده محتوا استخدام میکنند. اما شاید شما هم مثل من فعلاً بودجه ای برای اینکار ندشته باشید پس باید ببینیم با صفر تومان بودجه چگونه میتوان تولید محتوا کرد؟

میتوانید از اطرافیانتان کمک بگیرید و قسمتی از کار را به فرد دیگری بسپرید. مثلا یک نفر برای ایده یابی و پیدا کردن محتوا و یکی هم برای ترجمه و تدوین مطالب. اما اگر خودتان تنها هستید بازهم ناامید نشوید. نیاز نیست برای موفقیت در بازاریابی محتوا حتما هرروز یک محتوای چند هزار کلمه ای منتشر کنید. میتوانید هر چند روز یکبار اینکار را انجام دهید اما درهرصورت باید حرفه ای و عالی محتوا نویسی کنید.

برای موفقیت در زمینه سئوی سایت و گرفتن رتبه ۱ تا ۱۰ گوگل فقط لازم است تقریب یک روز درمیان محتوای عالی در وبلاگ یا سایت تان منتشر کنید. این یعنی تقریباً 15 مقاله در ماه.

 

اما وقتی که اصلاً حوصلۀ نوشتن ندارید!

زمانی که احساس هیچ ایده ای ندارید یا با کمبود وقت روبرو بودید میتوانید بجای تولید محتوا درزمینۀ موردنظرتان مهمترین ها یا بهترین منابع را لیست کنید ویا به گردآوری و مرتب سازی محتوا بپردازید. یعنی مثلا بگردید ۱۰ سایت معتبر در زمینه سئو را پیداکنید و به مخاطبان تان دریک مقاله یا پست معرفی کنید یا چند سایت خارجی برای دانلود تصاویر باکیفیت. شاید الان نتوانید باور کنید اما مطمئن باشید همین پست ها درآینده برای شما ترافیک می آورند و پربازدید میشوند چون مخاطب همیشه دوست دارد در یک صفحه هرچیزی که میخواهد را یکجا پیدا کند. آمار بازدید دایرکتوری ها گواهی براین مدعاست.

علاوه بر این یک روش خلاقانۀ تولید محتوا User Generated Content  یا تولید محتوا توسط مخاطبین و اعضاهست. در این روش یعنی تولید محتوا توسط کاربرUser Generated Content  یا به اختصار UGC شما باید با شگردها و ترفندهای خاصی کاربر را به تولید محتوا برای خودتان تشویق و تحریک کنید. مثلا شرکت کوکاکولا به اینصورت اینکار را کرد که هرکسی با پیداکردن بطری ای با نام خود، آنرا با هشتگ کوکاکولا با دوستان و بقیه افراد به اشتراک میگذاشت. جالب است بدانید که این شرکت با اینکار توانست ۹۹۸ میلیون انتشار محتوا با اسم یا هشتگ کوکاکولا را جمع کند.

و نکته آخر درمورد تولید محتوا اینستکه برای جذاب شدن محتوا حتما باید از تصاویر جذاب و باکیفیت در بین متون خودتان استفاده کنید. پس لازم است از سایتهای رایگان دانلود عکس یا دایرکتوری های عکس آنلاین برای پیداکردن عکسهای مرتبط استفاده کنید.


 
۳- باید دائم درجلوی چشم مخاطب باشید

حتی اگر شما باکیفیت ترین محتوا را تولید کنید ولی آنر در دنیای شلوغ وب و یا شبکه های اجتماعی رها کنید بعید بنظر میرسد که نتیجه ای برای شما داشته باشد و کسی بتواند آنرا پیدا کند. برای موفقیت در بازاریابی محتوا شما باید محتوای خودرا همواره در مقابل چشم مخاطب قرار بدهید. برای جذب مخاطب و بعد هم تبدیل مخاطب به یک مخاطب وفادار روش های رایگان متعددی وجود دارد.

البته قطعاً برای این بخش از بازاریابی محتوا نیاز به بودجه دارید اما میتوانید بدون هیچ هزینه ای هم اینکار را انجام دهید.

 

سئو سایت SEO

مشخصا یکی از مهمترین استراتژی ها پیروزی در فضای آنلاین بهینه سازی محتوا برای موتورهای جستجو یا SEO سئو سایت است. برای دیده شدن و افزایش فروش و کسب درآمد باید درصفحه اول گوگل باشید و برای رسیدن به این مهم راهی بجز رعایت قوانین بروز شده سئو که توسط خود گوگل منتشر میشود ندارید. البته با تکنیک های کلاه سیاه شاید شما موقتاً به صفحه اول هدایت شوید این شادی ماندگار نیست. علاوه براین اگر محتوای شما کیفیت نداشته باشد و مخاطب بخاطر دیدن لینک شما در صفحه اول، کلیک کند و وارد سایت شما شود قطعاً با دیدن محتوای تکراری دیگر حاضر نیست حتی یکبار دیگر به سایت شما سربزند چه رسد به اینکه به شما اطمینان کند و از شما خرید کند یا مشترک شما شود.

افزونه Yoast SEO در سایت های وردپرسی یک راهنمای بسیار عالی برای هدایت شما برای تولید و انتشار محتوا بر اساس قوانین سئو است. باید تلاش کنید که حتما در هنگام انتشار محتوا در همه موارد چراغ سبز بگیرید یا حداقل کمترین چراغ نارنجی را داشته باشید و چراغ قرمزی هم نداشته باشید.

پس درست است که یکی از فاکتورهای مهم برای گوگل انتشار محتوا بر اساس کلمه کلیدی است اما گوگل براحتی با الگوریتم جدید خود تشخیص میدهد که شما برای گول زدن او این همه کلمه کلیدی را در محتوا تکرار کرده اید یا کاملا بجا و مناسب در متن آورده شده و این محتوا برای مخاطب نوشته شده است نه گول زدن گوگل.

سئو و بهینه سازی محتوا برای موتورهای جستجو می تواند برای شما رایگان باشد بشرطی که وقت بگذارید و تکنیک های کلاه سفید را یاد بگیرید و آنها را بکار بگیرید. برای حفظ اعتبار مقالات در نزد مخاطبان و موتورهای جستجو شما باید چند وقت یکبار محتوای خود را ارتقا بدهید و به بازنویسی محتوا به شکلی جدید بپردازید.

 

تکنیک آسمان خراش در بازاریابی محتوا

این روزها همه منافع خودشان را می شناسند نه شما را، پس دلیلی ندارد کسی مقاله و محتوای شما به اشتراک بگذارد!!! بنابراین یکی از بهترین راهکارها برای بازاریابی محتوا بدون هیچ بودجه ای این است که در محتوایتان حتما از افراد دیگر هم نقل قول کنید و به آنها لینک بدهید. در اینصورت کمتر کسی پیدا میشود که در این معامله برد-برد شرکت نکند و مقاله شما را به اشتراک نگذارد. محتوا نویسان حرفه ای به اینکار تکنیک آسمان خراش میگویند. با استفاده از این تکنیک شما میتوانید براحتی رتبه اول گوگل شوید. بنابراین طبق این روش باید افراد مشهور و معروف و متخصص در زمینه کاری خودتان را پیداکنید و در هنگام نوشتن مقالات حتما به آنها لینک بدهید و مطمئن باشید فیدبک خوبی از اینکار خواهید گرفت.

بعد از تولید محتوا به کمک تکنیک آسمان خراش قطعا باید بگردید و افرادی را پیدا کنید که به محتواهای مشابه لینک داده اند. به طریقی آدرس ایمیل یا صفحات شبکه های اجتماعی آنها را پیدا کنید و مقاله خودتان را معرفی کنید و از آنها بخواهید درصورت صلاحدید و تمایل به مقاله شما لینک بدهند . قطعا اگر مقاله شما اصول تکنیک آسمان خراش را رعایت کرده باشد و از مقالات قبلی و قدیمی یک سر و گردن بالاتر باشد کمتر کسی است که نخواهد به مقاله شما لینک بدهد.

بعد از اینکار میتوانید برای ارتقای محتوای خودتان این محتوا را در سایتهای معتبر و پر بازدید بگذارید.

مراقب باشید که با گذاشتن محتوا در سایتهای پر بازدید گاهی ممکن است گوگل و سایر موتورهای جستجو بخاطر اعتبار بالای دامنه ای که مقاله تان را درآن گذاشته اید محتوای شما را درسایت خودتان دست دوم بشناسند. برای جلوگیری از این خطر باید در هنگام انتشار محتوای خود در سایتهای دیگر از این برچسب استفاده کنید.

<link rel=”canonical” href=”آدرس موردنظر خودتان را در این قسمت واردکنید” />

به این شکل گوگل محتوای شما را به عنوان محتوای اوریجینال و اصل می شناسد نه محتوای دست دوم.

بعد از پیدا کردن سایت ها و افرادی که ممکن است تمایل به لینک دادن به مقاله شما داشته باشند نوبت به شبکه های اجتماعی است . مشخصا حضور در شبکه های اجتماعی رایگان است و شما برای این مورد هم نیاز به بودجه خاصی ندارید . بنابراین سعی کنید محتوای خود را بارها و بارها در شبکه های اجتماعی به زبان های مختلف منتشر کنید.

البته قطعا برای انتشار محتوا در هر شبکه ای قانون خاص خود آن شبکه را باید رعایت کنید مثلا در مورد شبکه  اجتماعی ای مثل لینکدین قانون موفقیت انتشار پست ها با زمان بندی مشخص اما پر تکرار است.

 

در پایان شما را دعوت به دیدن ویدیو کلیپی میکنم که در آن به هفت تکنیک مهم برای نوشتن محتوای جذاب اشاره شده:

دیدگاه‌ها  

0 # شبکه ویدئو کنفرانس 1397-05-27 11:09
مطلب مفیدی بود.
مرسی
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید