شاید سالهاست که آرزوی راه اندازی کسب و کار اینترنتی را دارید. در این بحث شما راه حلی اصولی برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی را خواهید یافت. نشانه ها و دلایل بسیار منطقی وجود دارد که امسال بهترین سال برای شروع کسب و کار اینترنتی است. با موفقیت بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی، فروشگاه های اینترنتی، خدمات اینترنتی و... چند وقتی است که بسیاری از اشخاص در جامعه دربارۀ راه اندازی کسب و کار اینترنتی صحبت میکنند و کلاً کسب و کار اینترنتی موقعیت ویژه ای در بین مردم پیداکرده.

 قبل از شروع بحث اصلی این مقاله نخست باید ببینیم مقصود از کسب و کار اینترنتی چیست. کسب و کار اینترنتی چیست؟

کسب و کار اینترنتی چیست؟

بطور خیلی خلاصه باید گفت به هر فعالیتی که بتوانید با آن از اینترنت پول دربیاورید کسب و کار اینترنتی میگویند.

 

مزایا راه اندازی کسب و کار اینترنتی چیست؟

- هزینۀ بسیار کمتر از کسب و کارهای معمول و سنتی (ارائۀ خدمات حضوری و مغازه داری و...)

- صرفه جویی در وقت و زمان

- استقلال شغلی و خلاص شدن از رئیس یا کارفرما

- از بین رفتن بسیاری از محدودیت ها و امکان ورود به مشاغلی که در دنیای فیزیکی رویا هستند (مثلاً فروش و خرید املاک از طریق اینترنت).

- مقیای پذیری. مثلا شما برای دو برابر کردن فروش خود در یک چلوکبابی باید امکانات خود را دوبرابر کنید یعنی یک چلوکبابی مانند قبلی بزنید ولی درمورد کسب و کار اینترنتی برای دو برابر کردن فروش و درآمد خود مطلقاً نیاز نیست که سرمایه گذاری خودرا دو برابر کنید.

- درآمد کسب و کارهای اینترنتی (درصورت عملکرد حرفه ای و هوشمندانه) بسیار بالاتر از کسب و کار سنتی است.

- از بین رفتن محدودیت های فیزیکی مانند زمان و مکان (فروشگاه شما میتواند 24 ساعته در تمام سطح کشور بفروشد)

 

معایب راه اندازی کسب و کار اینترنتی چیست؟

- نبود امنیت شغلی و تهدیدات و تغییرات ناگهانی (مثل فیلتر تلگرام)

- نیازمند هوشیاری و تحلیلگری و تغییرات دائم و انجام اقدامات به موقع

- همواره دیربازده و نیازمند صبر و تحمل و حوصله زیاد پس پیشنهاد میشود تا وقتی که تهدیدها و معایب کسب و کار اینترنتی نپذیرفته اید از آن پرهیز کنید!

در همین لحظه ای که شما درحال خواندن این مقاله هستید افراد زیادی درحال کسب درآمد های فوق العاده از اینترنت هستند و سایت های اینترنتی در کشور فقرزده خودمان هستند که روزانه بین صدمیلیون تا میلیارها تومان درآمد دارند. بیاد داشته باشید گفته شد: "روزانه"!

فرقی نمیکند شما هرکاری را میتوانید در اینترنت شبیه سازی کنید. از مغازه داری گرفته تا عمده فروشی. حتی خدماتی مانند بازاریابی، واسطه گری، خرید و فروش و هر سرویسی را که می شناسید را میتوانید از طریق اینترنت با بازدهی بسیار بیشتر و قیمت کمتر ارائه کنید. ارائۀ خدمات ارزانتر از طریق اینترنت هرگز به معنی سود کمتر نیست. بلکه برعکس بعلت از میان رفتن بسیاری از محدودیت های کسب و کار سنتی مانند بعد مسافت و واسطه ها و دلالان و... شما میتوانید خدمات ارزانتر به افراد بیشتر و با سود بسیار بالاتر عرضه کنید. مثلا اسنپ: تاکسی سرویس اینترنتی که درآمد آن از مجموع کل تاکس سرویس ها تهران بیشتر است. جالب است بدانید نرخ خدمات آن کمتر از نصف هر تاکسی سرویسی است که می شناسید یا نمی شناسید!

یکی از تفکرات اشتباهی که درجامعه وجود دارد اینستکه در اینترنت فقط یک سری کالاهای خاص را که بازار دارند و پر مشتری هستند را میشود فروخت. اما این موضوع مطلقاً صحت ندارد و قویاً رد میشود. برای اثبات نادرست بودن چنین تفکری کافیست هرنوع خدمات دلخواهی که فقط تعداد محدودی از افراد جامعه با آن سروکار دارند را در گوگل جستجو کنید. عباراتی مثل خرید و فروش ضایعات یا انواع آهن آلات، نصب هر چیزی که دوست دارید، یا تعمیر جرثقیل یا لیفتراک یا کولر گازی، خرید گچ و سیمان و شن و ماسه و هرنوع مصالح ساختمان، خرید چمن مصنوعی یا اسباب بازی پارک را در گوگل جستجو کنید تا متوجه شوید که بسیاری از کسب و کارهایی که در دنیای فیزیکی نیاز به هزینه های زیادی دارند تا بتوانند به فعالیت ادامه دهند (حالا بگذریم از اینکه چگونه مشتریان میتوانند آنها را پیداکند) تنها از طریق اینترنت و با داشتن یک وبسایت ساده براحتی دارند درآمدزایی میکنند و سودهای کلانی می برند (بدون هزینه های تبلیغات اضافه و جا و مکان رسمی و کارکنان و....).

براحتی میتوان نتیجه گرفت که ادامۀ هر لحظه از هر بیزنسی بدون راه اندازی کسب و کار اینترنتی باعث هدر دادن منابع و دورریختن سرمایه و علاوه براین، عدم دسترسی به مشتریان بلقوه که بدنبال خدمات شما میگردند اما نمیتوانند شما را پیدا کنند میشود. در نتیجه رقبای شما با استفاده از روش های مدرن بازاریابی و کسب و کار اینترنتی سهم بیشتری از بازار را بدست میاورند و از شما پیشی میگیرد و به مرور زمان کاسبی شما را محو میکنند.

 حتما مطالعه کنید : راه اندازی سایت با استفاده از وردپرس

 در پایان این بحث لازم هست به چندتا از کسب و کارهای اینترنتی که سالهای اخیر راه افتادند و همۀ ما نام آنها را شنیده ایم و احتمالاً از  خدمات آنه هم استفاده کرده ایم اشاره شود. تما این کسب و کارهای اینترنتی از سرمایۀ صفر شروع کرده اند. چیزی که در کارهای معمولی و سنتی کاملاً غیرممکن است.

 - دیجی کالا: همۀ ما با این نام آشنا هستیم. برخی هم ممکن است آنرا تجربه کرده باشند. همتای خارجی آن یعنی آمازون حدود 30 سال قبل از دیجی کالا به موفقیت رسید و امروز پردرآمدترین کسب و کار اینترنتی جهان هست. اما برگردید به سراغ کپی ایرانی آن یعنی دیجی کالا. درآمد ناخالص دیجی کالا از روزانه مبلغی بیشتر از یک میلیاردو دویست میلیون تومان هست که حتی اگر یک درصد کل این مبلغ را بعنوان سود خالص درنظربگیریم میشود یکصدو بیست میلیون تومان در روز. البته  این آمار مربوط به سال بیش از 2 سال قبل هست که درآمد فعلی دیجی کالا درحال حاضر به رقم بسیار وحشتناکی رسیده و هرروز درحال افزایش است. لازم  است بدانید دیجی کالا در حدود یک دهه قبل یک استارت آپ بسیار کوچک با کمتر از 3 نفر کارمند بود.


- بازار: امروز دیگر کسی نیست که موبایل داشته باشد و از بازار خرید نکرده باشد. لازم به ذکر است که متوسط درآمد یک برنامه نویس موبایل ماهیانه حدود 3 ال شش میلیون تومان هست و میزان درآمد این وب اپلیکشن تاکنون رقمی فراتر از صدوهفتادمیلیارد تومان بوده.


- اسنپ: نمونۀ موفقی از کسب و کارهایی که قبلاً بصورت سنتی و کم بازده وجود داشته اما اکنون نمونۀ اینترنتی آن با درآمد بالغ بر ۴۴۰ میلیارد تومان، بسیار سریعتر و ارزانتر از تاکسی سرویس های محلۀ من و شما به جامعه (و خودش) خدمت میکند.


- سایت و اپلیکشن دیوار: این بیزنس درنقش واسطه، فروشند و خریدار را به هم میرساند. این کسب و کار اینترنتی کپی برداری شده از سایت خارجی و بسیار موفق eBay می باشد که بیش از بیست سال پیش به درآمد میلیارد دلاری رسید. این سایت بقدری موفق شد که در ایران هرروز یک کپی جدید از آن ظهورمیکند. از کپی های موفق ایرانی این سایت درحاال حاضر سایت "شیپور" می باشد که همپای دیوار درحال رشد و پیشرفت هست. لازمست بدانید که سایت دیوار بقدری مشهور و موفق شده است که درحال حاضر کشورهای همسایه مانند ترکیه از آن الهام گرفته و کپی های مشابهی از آنرا در کشورشان راه اندازی کرده اند.

 

این آمار و ارقام همچنان ادامه دارد اما تصور نمیشود که بیشتر از این لازم باشد تا از نمونه های کسب و کارهای اینترنتی موفق صحبت شود. درحال حاضر پتانسیل بازار کسب و کار مجازی درکشور ما بقدری بالاست که با اندکی درایت براحتی میتواند مالکان آنرا تبدیل به یک میلیاردر کند. اکنون سئوالی که لازمست از خود بپرسید این هست که چرا شما یکی از اینها نباشید؟ تمام سایت هایی که امروز دیگر به برند تبدیل شده اند در یک نکته اشتراک داشتند و آن اینکه همگی تقریباً از صفر شروع کردند و برخی از آنها شروع نه چندان قوی و حتی بسیار ناامید کننده داشتند اما به مرور زمان کسب و کارشان را توسعه دادند.

 

مهمترین آفتی که مانع از راه اندازی و شروع کسب و کار اینترنتی میشود کمال گرایی است. شخص کمال کرا هیچ وقت نمیتواند پا به میدان عمل بگذارد و شروع کند و همواره منتظر زمان مناسب یا ایدۀ مناسب یا فرصت مناسب یا... میماند تا نسل های بعداز او به میدان می آیند و به مقصود میرسند اما او هنوز مترصد فرصت مناسب هست. اگر شما طالب موفقیت در کسب و کار اینترنتی هستید باید بشدت از آفت کمال گرایی دوری کنید چون یک  چاه بی انتهاست و باعث میشود بجای اینکه شما شروع کنید و وارد بازار شوید و رقابت کنید همواره درحال چیدن مقدمات و محاسبات و تکمیل استراتژی های بی انتهای خود باشیدو دربارۀ محصولات یا خدمات خودتان درحال تحقیق و تفحص! این درحالی است که رقبا سهم بازار شما را تصاحب کردند و به مقصود رسیدند.

 

بسیار خوب است که محصول یا خدمات شما درجه یک باشد اما قطعا اشتباه است که تمام  انرژی خودرا برای این موضوع بگذارید. چون کیفیت محصول فقط بخشی از کار هست. بهترین محصولات هم بدون بازاریابی فروش نمیروند. شما باید از نهایت پتانسیل خود و تیم تان برای بازاریابی محصولات و خدمات وب سایت تان استفاده کنید. در ادامه کلیپ ویدیویی تقدیم حضور شما عزیزان میشود که درآن نکات مهمی در مورد چگونگی ایجاد کسب و کار اینترنتی موفق بیان شده است. توصیه میشود که حتماً ببینید. لطفاً مارا از نظرات ارزشمند خودتان بهره مند سازید. موفق باشید

حتما مطالعه کنید : راه اندازی سایت با استفاده از وردپرس

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید