مهمترین راهکارهای افزایش اعضا و ممبر کانال تلگرام چیست؟ در این بحث، سعی شده تا عمیق ترین و بنیادی ترین روشهای افزایش اعضای کانال تلگرام معرفی شوند. روش هاي افزايش ممبر و اعضاي كانال تلگرام را بطورکلی میتوان به دوبخش تقسیم کرد. بخشی از این راهکارها مربوط به درون کانال شما میشود و فقط در درون کانال قابل اجرا هستند و بخشی دیگر به استراتژی ها و روشهایی مربوط میشوند که شما در خارج از کانالتان برای جذب ممبر و اعضای بیشتر دنبال میکنید.

روش هاي افزايش ممبر كانال تلگرام

روش هاي افزايش ممبر كانال تلگرام


راهکارهای افزایش اعضای کانال تلگرام

از میان امکاناتی که تلگرام برای مخاطبین خود فراهم آورده، کانال‌ تلگرام از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار هست. شما با استفاده از کانال تلگرام، میتوانید هزینۀ تبلیغات و یا داشتن یک رسانه دیجیتال را برای تجارت یا موسسۀ خود به صفر برسانید. این امر بیانگر اهمیت و جایگاه تلگرام، بعنوان مهمترین رسانه دیجیتالی در جامعۀ امروزِ ماست.

میدانیدکه هرروز بر اهمیت کانال‌های تلگرام برای مشاغل و تجارت افزوده میشود تا آنجاکه درحال حاضر خیلی از کسب و کارهای ریز و درشت، داشتن یک کانال تجاری را به وبسایت ترجیح میدهند. کار بجایی رسیده که امروزه راه‌اندازی یک کانال تلگرام تبدیل به نخستین اقدام ضروری در هر فعالیت اقتصادی شده است.


 

روش افزایش اعضای کانال تلگرام

راهکارهایی که برای افزایش ممبر و اعضای کانال تلگرامتان پیش رو دارید، تقریبا مشابه هستند. فرقی نمیکند که شما مسئول بازاریابی در یک سازمان بزرگ باشید یا صرفاً فقط جهت علاقه و کنجکاوی شخصی یک کانال تلگرامی راه اندازی کرده باشید.

اساساً سیاست ها و استراتژیهای افزایش اعضای کانال تلگرام را به دودسته روشهای درون‌گرا Inbound Marketing و روشهای برون‌گرا outband marketing میتوان تقسیم کرد. راهکارهای درون‌گرا، روشهایی هستند که با افزودن ارزشِ محتوا و تقویت برند و اسم و رسم خود، فقط با استفاده از فعالیتهای درون کانال شما، باعث جذب مخاطبان بیشتر میشوند. اما راهکارهای برونگرا یعنی استفاده از ظرفیت‌های بیرونی نظیر تبلیغات و... برای افزایش ممبر و اعضای کانال.

 

راهکارهای درون‌گرای افزایش اعضای کانال تلگرام

 برای کانالتان نامی مناسب انتخاب کنید

شما باید مخاطب خودتان را بشناسید و در ضمن باید بدانید که کانالتان بدنبال تحقق چه هدفی می باشد. توجه به این دو مهم، بشما در یافتن بهترین ایده برای انتخاب نام کانال و همین‌طور آدرس کانالتان کمک شایانی میکند. نام کانال همواره باید متناسب باهدف و موضوع کانال شما باشد و همچنین آدرسی را که برای کانال انتخاب میکنید باید براحتی بخاطر سپرده شود مثلا اگر آدرس کانالتان را بصورت شفاهی به هرکسی که گفتید او باید بتواند براحتی کانال شما را پیداکند.



 برای کانالتان لوگوی اختصاصی طراحی کنید

داشتن یک لوگوی اختصاصی باعث ایجاد یک نوع هویت بصری برای کانالتان میشود و اگر طراحی مناسبی داشته باشد باعث میشود برند شما در ذهن مخاطب بخوبی ماندگار شود. علاوه براینکه از لوگو در پروفایل کانال تلگرامتان استفاده میکنید باید لوگوی کانال را درتمام تصاویر و ویدئوهایی که منتشر میکنید هم استفاده کنید. بنابراین اگر محتوای کانال شما در سایر گروه‌ها و کانالها منتشر شود، باعث دیده شدن کانال شما می‌شود.



توضیحات کانال علاوه بر اختصار باید مفید و کاملا گویا باشد

حتما میدانید که قسمت توضیحات کانال علاوه بر داخل تلگرام قابل‌ در یک صفحه اختصاصی که در وب دارد بهمراه آدرس و لوگوی آن، دیده میشود. بنابراین توضیحات کانال در فضای وب هم نشان داده میشود. بعلاوه هرگاه لینک کانال شما (بصورت آدرس کامل)  در سایر گروه ها یا کانالهای تلگرام منتشر شود، توضیحات کانال بصورت اسنیپت نمایش داده میشود.
سعی کنید از فضای محدودی که در قسمت channel info دارید به بهترین شکل ممکن استفاده کنید. برای ویرایش پروفایل کانال تلگرام به قسمت پروفایل کانال بروید و روی دکمه Edit کلیک کنید و سپس توضیحات مطلوبتان را تایپ کنید و در پایان دکمه Save را کلیک کنید. بیاد داشته باشید اگر مطالب کانال شما برای مخاطب، جذابیت داشته باشد نخستین چیزی که برای شناختن بیشتر به آن مراجعه میشود توضیحات و پروفایل کانالتان می باشد.



همواره محتوای باکیفیت برای کانال خود تولید کنید

محتوا نه تنها در وب پادشاه هست بلکه در تلگرام نیز حرف اول را برای جذب مخاطب میزند. اساساً هیچکس دوست ندارد یک کانال بی محتوا و بی کیفیت را در پروفایل خود نگهدارد. پس مهم‌ترین استراتژی در بازاریابی درون‌گرا، تولید و انتشار محتوای با کیفیت هست. مهم‌ترین رسالت مدیر کانال، تولید محتوایی است جذاب باشد و به اشتراک گذاشته شود تا علاوه بر حفظ مخاطبین فعلی کانال شما باعث شود با فوروارد شدن آن توسط اعضا، مخاطبان بیشتری جذب کانالتان شوند.

اما شاید حالا این سئوال را از خود بپرسید که چه محتوایی را میتوان باکیفیت بحساب آورد؟ پاسخ به این سئوال اصلاً کار ‌راحتی نیست. چراکه همانطور که قبلاً هم اشاره شد شما باید از مخاطبانتان شناخت کافی داشته باشید تا بتوانید به این سئوال جواب بدهید و دیگر اینکه بسته به هدف و زمینۀ فعالیت یک کانال، محتوایی که برای یک کانال نامناسب هست میتواند برای کانالی با موضوع متفاوت، کاملاً مناسب باشد. به بیان بهتر نوع محتواها درکانال‌های مختلف با موضوعات متفاوت قطعاً باهم فرق میکند و به همین دلیل نمی‌توان یک جواب قطعی به این سئوال داد. بهتر است در کنار کانالتان یک گروه ایجاد کنید تا مخاطبان کانال شما حق اظهار نظر داشته باشند و بتوانند دربارۀ  محتوای کانال شما نظرشان را بیان کنند. اینکار حتی باعث جذب اعضای بیشتر به کانال شما خواهد شد.

 

برای مطالعه بیشتر لطفا صفحۀ کسب درآمد از تلگرام را هم بخوانید


اما چند نکتۀ کلی وجود دارد که هر کانالی با هر موضوعی بهتر است انها را رعایت کند:

  توجه به حجم محتوای منتشر شده در هر پست

نخست اینکه محتوای متنی نباید خیلی طولانی باشد و اگر شما محتوایی طولانی دارید که میخواهید آنرا در کانالتان منتشر کنید بهتر هست که آنر به چند بخش یا قسمت تفکیک کنید و به مرور و بطور منظم آنرا در کانال منتشر کنید. بیاد داشته باشید که در حالت کلی متن شما از اندازه صفحه نمایش گوشی بیشتر نشود. پس اگر طولانی‌تر از حد مجاز بود، سعی کنید آنرا به چند قسمت تفکیک کنید یا خلاصه و کوتاه کنید.



انتشار گرافیک و اینفوگرافیک های جذاب

نکته دیگر اینکه طبق بررسی‌های انجام‌شده بنظر میرسد که اینفوگرافیک بسیار بیشتر از سایر انواع محتوا فوروارد شده و در تلگرام و سایر شبکه های اجتماعی به اشتراک گذارده میشود. با اینکه تولید اینفوگرافیک های دست اول هزینه ای بیشتر از سایر انواع قالبهای محتوایی دارد، میتواند در گسترش و برند شدن کانال شما بسیار موثرتر باشد.



برنامه زمانی مشخصی برای انتشار محتوا

نکته سوم اینکه برای انتشار محتوای خود باید برنامه زمانی مشخصی داشته باشید. سعی کنید، از یک برنامه زمانی معین برای انتشار محتوا در کانالتان پیروی کنید. حتی نوع دقیق مطالبی که درطول روز منتشر میکنید نیز اهمیت بسیار زیادی دارد و باید مورد توجه قرار گیرد. بعنوان مثال اگر شما ادمین کانالی با موضوع خودیاری و یا روانشناسی هستید و در طول روز در دو نوبت (درصبح و عصر) محتوا و مطالبِ کانالتان را منتشر میکنید بهتر است مطالب قبل از ظهرِ کانال شما انرژی بخش و اکتیو بوده و مطالب عصرانۀ کانالتان احساسی و عاطفی باشند.

همچنین انتشار مطالب بدون پیروی از یک نظم و ترتیب زمانی باعث ایجاد سوء تفاهم نسبت به هدفمند بودن رسانه شما در ذهن مخاطب میشود و غالبا پس از چندی از دنبال کردن مطالب کانال شما صرف‌نظر میکند. بطور کلی مخاطب یک رسانه دیجیتال، درصورتی به پیگیری آن ادامه میدهد که احساس کند بطور منظم و هدفمند اداره میشود و میتواند برای او ارزش‌ آفرین باشد.



انتشار محتوای بیشتر. خوب یا بد! مسئله این است

نکته چهارم که اغلب حتی در کانالهای مشهور نیز مورد غفلت واقع میشود این هست که انتشار بیش‌ازحد محتوا علاوه بر ایجاد مزاحمت باعث میشودکه مخاطب نتواند مطالب کانال را پیوسته دنبال کند و پس از مدتی ناامید شده و کانال شما را حذف میکند. از طرفی انتشار مطالب با فاصلۀ زمانی زیاد یا نامنظم، بازهم مخاطب را از پیگیری مطالب کانال شما دلسرد میکند. پس بیش از ده مطلب در روز منتشر نکنید و حداقل روزی یک مطلب در کانالتان منتشرکنید. نیاز به ذکر این مطلب نیست که هیچ وقت کیفیت را فدای کمیت نکنید و کیفیت مطالب کانال شما برای مخاطبان بسیار مهمتر از تعداد و حجم مطالب هست.

در صورتیکه پیروی از یک برنامۀ زمانی منظم برای شما مقدور نمی باشد ویا در برخی از روزها نمیتوانید محتوایی در کانالتان منتشر کنید میتوانید از رباتها یا نرم‌افزارهای ارسال زمان‌بندی‌شده محتوا در کانال، مانند تولگرام یا تحریریه، استفاده کنید و ارسال مطالب به کاناتان را دقیقاً زمانبندی کنید. اینکار باعث افزایش وفاداری مخاطبانتان به کانال شما میشود.



سبک ثابتی را جهت انتشار محتوا بکار ببرید

اکثر کانالهای معروف و بزرگ از یک قالب محتوای مخصوص به خود برای انتشار محتوا استفاده میکنند. مثلا برروی عکس هایشان واتر مارک یا آرم و لوگوی کانال را قرار میدهند و برای خودشان آدرس و امضای منحصربفردی دارند که در پایان هر مطلب قرارمیدهند. سعی کنید شما نیز برای انتشار محتوا در کانال تلگرامتان، یک قالب و سبک محتوا اختراع کنید. این قالب محتوایی میتواند شامل ترکیب های گرافیکی هم باشد. چه عناصر گرافیکی در هر پست باید مورد استفاده قرارگیرد. مورد دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد سبک نگارش محتوای شماست. مثلاً از خود بپرسید: محتوای شما از چه سبک نگارشی ثابتی پیروی میکند؟ اگر از لحن رسمی استفاده میکنید، در سرتاسر کانال و در تمام متون به آن وفادار بمانید. و اگر لحن نوشته‌های شما محاوره‌ای است، تمام نوشته‌هایتان را محاوره‌ای تنظیم کنید  



اعضایتان را با موضوعات و محتوای کانال درگیر کنید

نیاز به ذکر نیست که کانالها در تلگرام رسانه ای یک سویه هستند. این موضوع به مذاق ما ایرانیان که عادت داریم درمورد هر موضوع مرتبط یا بی ربطی اظهارنظر کنیم اصلاً مطلوب نیست. از طرف دیگر اساساً چنین ویژگی برای کانالها با ماهیت امروزیِ عصردیجیتال مطلقاً سازگاری ندارد. شما برای جبران چنین نقصی میتوانید درکنار کانال اصلی، یک گروه هم راه بیندازید و لینک آنرا در داخل کانالتان برای اعضا قراردهید. این راهکار بسیار ساده حداقل میتواند دو مزیت بسیار مهم برای شما داشته باشد. نخست اینکه باعث میشود اعضای کانال شما درمورد مطالب منتشر شده بتوانند اظهارنظر کنند که برای درگیر شدن ذهن آنان با فضا و فعالیتهای کانال میتواند بسیار موثر باشد. مزیت دیگری که میتوان برای چنین گروهی برشمرد این هست که با ایجاد یک مسیر ارتباطی مستقیم و راحت برای کاربران، شما میتوانید با دریافت نظرات، سؤالات، پیشنهاد‌ها و انتقادات مخاطبانتان، به فعالیتها و تولید محتوای کانالتان را هدفمند کنید. علاوه بر این، شما بعنوان مدیر گروه براحتی میتوانید از سلایق و علایق مخاطبان و اعضای کانال خود باخبر شوید و درجهت برآوده کردن آن گام بردارید. به این ترتیب شما ریزشِ کانال و ترک اعضا را میتوانید به حداقل برسانید. البته علاوه بر راه اندازی گروه میتوانید از راهکارهای خلاقانه‌ تری برای درگیر کردن مخاطبان خود با محتوای کانال بهره ببرید. بعنوان مثال طراحی مسابقات، نظرسنجی‌ها و چالش‌ها و دریافت پاسخ و بازخورد از مخاطبان، از جمله ایده‌هایی هستند که دراین خصوص میتوانید بکار ببرید. البته اگر میخواهید این مسیر خصوصی باشد میتوانید در قسمت توضیحات کانال، آی دی خودتان یا شخص دیگری را به‌عنوان ادمین کانال دراختیار اعضای کانالتان قراردهید که درحالت کلی پیشنهاد نمیشود.

روش دیگر برای درگیر کردن مخاطب با فعالیتهای کانال، انتشار پستها و مطالب سریالی است. حتماً بیاد دارید که گفتیم از انتشار مطالب طولانی در کانالتان جداً پرهیز کنید. شما میتوانید مطالب طولانی را به چند قسمت تقسیم کنید و هرروز یک قسمت از آنرا منتشرکنید. اگر مطالب و محتوای شما با ارزش باشد قطعاً باعث ایجاد حس کنجکاوی درمخاطبان کانال شما شده و آنها با مطالب سریالی درگیر شده و مطالب شما را با جدیت پیگیری و دنبال میکنند.



استفاده از تکنیکهایی نظیر دکمه‌های شیشه‌ای برای ایجاد جذابیت بیشتر

استفاده از دکمه شیشه ای در زیر مطالب و ایجاد یک نوع نظرسنجی برای خوانندگان، علاوه بر ایجاد جذابیت بصری بلعث ایجاد و تلقین حس احترام نسبت به مخاطبان کانالتان میشود. پس حتی المکان از این امکان جذاب در زیر پست‌ها در کانالتان استفاده کنید. با بهره گیری از دکمه‌های شیشه‌ای شما می‌توانید پست‌های جذابی بسازید و ایدۀ موثر درگیرکردن مخاطبان را به بهترین شکل ممکن، به اجرا درآورید. مثلاً شما میتوانید، زیر اگثر پستها، دکمه لایک و دیسلایک قراربدهید تا اعضا بتوانند نظرشان را درمورد پستها ثبت کنند. یا میتوانید با استفاده از دکمه های شیشه‌ای سؤالات چندگزینه ای طرح کنید و از مخاطبان بخواهید گزینه موردنظرشان را انتخاب کنند.

شما با استفاده از ربات inliniabot@ یا ربات vote@ براحتی میتوانید دکمه‌های شیشه‌ای جذابی بسازید و در پستها کانالتان منتشر کنید.


بزودی درمورد راهکارهای برونگرا برای افزایش اعضای کانال تلگرام بحث خواهیم کرد...

برای مطالعه بیشتر لطفا صفحۀ کسب درآمد از تلگرام را هم بخوانید